ایران و روسیه در آینده نزدیک تفاهمنامه همکاری های مشترک در حوزه بهداشت و درمان امضا می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر "اکبر رنجبرزاده" نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، که همراه دکتر "مرضیه وحید دستجردی" وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مسکو سفر کرده، در گفتگو با خبرنگاران گفت؛ طرف ایرانی اقدامات لازم برای تدوین پیش نویس این موافقتنامه را انجام داده و با امضای آن شاهد توسعه روابط ایران و روسیه در حوزه آموزشی ، تبادل تجربیات علمی و استاد و دانشجو میان دو کشور خواهیم بود.

وی گفت: ایران پیشرفت های چشمگیری در حوزه های مختلف پزشکی از قبیل تولید دارو ، انجام جراحی های بزرگ و انواع پیوندها به دست آورده و روسیه نیز توانمندی های و ظرفیت های  ناشناخته فراوانی در این حوزه دارد و بدین لحاظ دو کشور می توانند تجربیات خود در حوزه بهداشت ، درمان و آموزش پزشگی  مبادله کنند.

رنجبرزاده با اشاره به بازدید از مراکز بزرگ درمانی مسکو در رشته های مختلفی چون  قلب، چشم پزشکی و زنان زایمان، گفت: با توجه به توضیحات مسوولان این مراکز به هیئت ایرانی ، حوزه پزشکی روسیه از منظر توانمندی های علمی و تجهیزاتی، ظرفیت ها و قابلیت های بزرگی دارد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: روسیه اقدامات ارزنده ای مانند بومی کردن تولید برخی کالاهای پزشکی انجام داده و قرار شده است که هیئتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان برای بررسی زمینه های تبادل علمی بین دو کشور به مسکو اعزام شود.

رنجبرزاده با اشاره به اینکه 'ایران در مقایسه با روسیه از مزیت های خوبی در زمینه های جراحی قلب و چشم برخوردار است' ادامه داد: روس ها نیز به نوبه خود ویژگی های منحصر به خود در زمینه علوم پزشکی داشته و علم پزشکی در این کشور بر پایه دانش بومی بنیان گذاشته شده است.

وی با بیان این مطلب که ظرفیت های علمی روسیه در حوزه بهداشت و درمان به دلیل پایین بودن ارتباطشان با محافل علمی بین المللی  برای جهانیان ناشناخته مانده است، گفت: می توان از پتانسیل بالای علمی ودرمانی این کشور برای تعمیق روابط دوسویه بین تهران و مسکو در عرصه پزشکی بهره برد.

رنجبرزاده همچنین ساختار دانشگاهی و آموزشی روسیه در علوم پزشکی را بکر و دارای پیچیدگی های خاص خود توصیف کرد و افزود: با توجه به جوان بودن جمعیت کشورمان و علاقه مندی برخی از جوانان برای تحصیل در رشته های پزشکی دانشگاه های خارجی می توان آنان را به روسیه که دارای ساختار و فضای اجتماعی مشابهی با ما است، هدایت کرد.

وی یادآور شد: البته انجام این مهم مستلزم اقدامات کارشناسی در زمینه سنجش کیفیت و فرآیند آموزش علوم پزشکی در روسیه بوده و به همین دلیل لازم است که متخصصان و کارشناسان وزارت بهداشت کشورمان در قالب برنامه های منظم ضمن حضور در محیط ، مزیت های فراوان وامکانات گسترده در زمینه توسعه مناسبات علمی و دانشگاهی با روسیه را ارزیابی کنند.

رنجبرزاده با اشاره به اینکه شناخت نظام آموزش روسیه در بخش پزشکی می تواند برای بهره گیری از تجربیات آنان در این زمینه موثر باشد، ادامه داد: این امر می تواند علاوه بر فراهم کردن بستر لازم برای تعمیق روابط دوجانبه در حوزه علوم پزشکی فتح بابی برای گسترش همکاری های دوکشور در سایر زمینه ها باشد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی افزود: توسعه ارتباطات علمی دانشگاهی با روسیه در زمینه علوم پزشکی و سایر حوزه ها از این منظر ارزشمند است که آنان نیز به توانمندی های کشورمان در این عرصه ها اذعان داشته و علاقه مند به توسعه روابط با ما هستند.

نماینده مجلس گفت: هیئت ایرانی با این نگرش در دیدار از مراکز درمانی و تحقیقاتی مسکو در حوزه بهداشت و درمان پیشنهادهایی را در زمینه برگزاری همایش های مشترک به طرف روسی ارایه داد که با استقبال مواجه شد.

رنجبرزاده برنامه ریزی برای حل مشکلات دانشجویان رشته ها ی پزشکی در حال تحصیل یا دانش آموخته ایرانی مقیم مسکو را برای تسریع  ارزیابی و پذیرش مدارکشان از سوی  وزارت بهداشت، امری ضروری خواند و افزود؛ برنامه ریزی برای ارزیابی و پذیرش مدارک رشته های پزشگی دانشجویان فارغ التحصیل روسیه یک  الویت است .بدون شک تحقق این مهم بازگشت دانش آموختگان رشته های پزشکی در این کشور برای  ارائه خدمت به هموطنانمان را تشویق نموده و زمینه توسعه روابط علمی، بهداشتی و درمانی و تعمیق روابط دوجانبه آموزشی میان تهران و مسکو در زمینه علوم پزشکی را تسهیل خواهد نمود.