دبیر انجمن نجوم اهواز با اشاره به بارش شهابی اتا-دلوی تا آخر اردیبهشت گفت: کانون این بارش توده باقی مانده از آخرین عبور دنباله دار هالی که در سال 1986 از نزدیکی خورشید عبور کرده است، می باشد.

دبیر انجمن نجوم اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این بارش شهابی دومین بارش شهابی معروف سال به نام اتا ـ دلوی است، اظهار داشت: این بارش در اثر ورود زمین به درون توده باقی مانده از دنباله دار معروف "هالی" به وجود آمده است و به دلیل نزدیکی آن به ستاره اتا– دلو نام صورت فلکی را بر روی آن گذاشته اند.

خسرو جعفری زاده ادامه داد: زمین در روزهای یکشنبه و دوشنبه  18و 19 اردیبهشت به درون توده باقی مانده وارد می شود و از آخرین عبور دنباله دار هالی که در سال 1986 از نزدیکی خورشید عبور کرده است، گذر می کند به همین دلیل بارش شهابی اتا دلوی با افزایش قابل توجه شهابها یعنی 70 شهاب در ساعت را شاهد هستیم.
 
وی با بیان اینکه این بارش شهابی تا آخر اردیبهشت ماه ادامه دارد، به وضعیت آسمان اشاره کرد و یاداور شد: صورت فلکی دلو از افق شرقی طلوع خواهد کرد و برای رصد آن لازم است تا فاصله گرفتن این صورت فلکی از افق صبر کرد.
 
جعفری زاده بهترین زمان برای رصد این بارش را از ساعت 4 بامداد تا زمان سپیده ذکر کرد و افزود: یکی از مشخصه های اصلی در هر بارش شهابی به دست آوردن سرعت ساعتی سمت الرأسی یا همان ZHR است این مقدار به معنی آن است که یک رصدگر در مدت یک ساعت در بهترین وضعیت به ثبت شهابها می پردازد.
 
دبیر انجمن نجوم اهواز اضافه کرد: بهترین وضعیت زمانی است که کانون بارش در سمت الرأس (سرسو) و آسمان کاملا تاریک (حد قدر مثبت 5/6) باشد.