قزوین - خبرگزاری مهر: معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: طرح ارتقاء توان ذهنی شیرخواران و نوزادان تا سن دوساله در سطح استان اجرا می شود.

فریده یوسفی پور در گفتگو با خبرنگار مهر در قزوین گفت: این طرح در سطح والدین یا مربیان و خانواده های فرزند پذیرکودکان صفر تا دو سال مهاد کودک و شیرخوارگاهها اجرا می شود.
 
یوسفی پور افزود: هدف از اجرای این طرح افزایش سطح آگاهی والدین در رشد ذهنی کودکان و پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی ثانویه است.
 
وی تصریح کرد: به این منظور آموزشهای لازم به وسیله کتابهای مصور، بسته های کامل کتاب و CD به مادران دارای فرزند
شیرخوار تحویل داده می شود.
 
این کارشناس بهزیستی یادآورشد: شیوه اجرای این طرح به این صورت است که ابتدا مادران قبل از آموزش از طریق سؤالات پیش آزمون مورد ارزیابی قرار می گیرند و سپس آموزش می بینند و بعد از یک ماه مورد ارزیابی و سپس آزمون قرار می گیرند.
 
وی گفت: مطالعات نشان داده ضریب هوشی در این سنین با آموزشهای صحیح تا بیش از 10 نمره قابل افزایش است.
 
این مسئول با اشاره به تعداد والدین آموزش دیده در سال 89 گفت: تعداد  پنج نفر از والدین آموزش دیده فرزند پذیر، 266 نفر از مادران به صورت آزاد و 30 نفر از مادران در مهد کودکها تحت آموزش قرار گرفتند که تمامی این آموزشها با همکاری 9 مربی صورت پذیرفته است.
 
یوسفی پور در ادامه به اجرای برنامه غربال گری تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران اشاره کرد و افزود: این برنامه به منظور کشف نقص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام طراحی شده و مشتمل بر سه بخش غربال، تشخیص و مداخله است که می بایست به ترتیب تا یک ماهگی، سه ماهگی و شش ماهگی شیرخواران مورد سنجش و تشخیص قرار گیرند.
 
یوسفی پور بیان کرد: در این برنامه با استفاده از دستگاه های الکتروفیزیولوزیک (OAE و AABR ) نوزادان متولد شده در سطح بیمارستانها و زایشگاهها مورد معاینه شنوائی قرار گرفته و کودکان دارای اختلالات شنوایی شناسایی و در صورت لزوم با اقدامات طبی و توانبخشی تحت درمان و بازتوانی قرار می گیرند.
 
وی ادامه داد: در صورت تشخیص کودکانی که کاندید دریافت سمعک و کاشت حلزون باشند بعد از طی مراحل مددکاری از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می گیرند.
 
یوسفی پور اضافه کرد: برای کودکانی که در سن دو تا سه سالگی هستند اگر تشخیص ناشنوایی داده شود دیگر اقدامات طبی و
توانبخشی چندان نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت و فرد دچار مشکلات زبانی، ارتباطی و به دنبال آن مشکلات تحصیلی، اجتماعی و روانی می شود.
 
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: تعداد نوزادان غربال شده در مرحله اول با آزمون OAE در سال گذشته  
9 هزار و 704 نوزاد بوده است.
 
یوسفی پور در پایان عنوان کرد: از این تعداد نوزاد معاینه شده چهار کودک جهت جراحی آترزی کانال گوش به پزشک ENT
 ، 32 کودک جهت درمان سروز گوش میانی به پزشک اطفال، پنج کودک جهت جراحی شکاف کام به پزشک ENT و 9 کودک جهت مشاوره کاشت حلزون به مرکز تخصصی ارجاع گردید و پنج کودک هم به علت بد شکلیهای سر و صورت به پزشک متخصص و شش کودک دارای سندرم داون جهت مشاوره به مرکز تخصصی ارجاع شدند.