در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر فرهنگ و هنر قطر، وزیر فرهنگ قطر از همتای ایرانی برای شرکت در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله سهرابی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه در دیدار با حمد بن عبدالعزیز الکواری وزیر فرهنگ و هنر و میراث قطر توسعه و گسترش بیش از پیش روابط فرهنگی و هنری بین تهران و دوحه را پیگیری کرد.

حمد بن عبدالعزیز الکواری وزیر فرهنگ و هنر و میراث قطر در این دیدار از میهمان نوازی همتای ایرانی خود در سفر اخیرش به کشورمان قدردانی و با تحسین سطح خوب روابط و همکاری ها بین دو کشور همسایه و مسلمان تاکید کرد : بین دولت قطر و جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوبی در همه زمینه ها بویژه در عرصه فرهنگی و هنری برقرار است و معتقدیم این روابط می تواند برای همه کشورهای منطقه مفید و سازند باشد.

وزیر فرهنگ قطر با اشاره به خاطره خوب خود از فرصت ارزشمند سفرش به شهر مقدس قم و دیدار با آیات عظام و مراجع تقلید بر ضرورت و اهمیت تقویت وحدت اسلامی و مقابله با توطئه دشمنان جهان اسلام برای ایجاد تفرقه و تنش بین شیعه و سنی بویژه از طریق شبکه های ماهواره ای تاکید کرد و در این میان علماء و مراجع دینی نقش بسیار مهمی بر عهده دارند.

الکواری با اشاره دعوت قطر از جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه بعنوان میهمان ویژه ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی مناسب شاهد حضور و مشارکت فعال اصحاب نشر و کتاب ایران در این نمایشگاه باشیم و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان برای حضور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه دعوت کرد.

وزیر فرهنگ و هنر قطر همچنین پیشنهاد کرد تا با بهره گیری از این فرصت ارزشمند برنامه های هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با برپایی برنامه های و فعالیتهای متنوع فرهنگی و هنری به صورت همزمان با حضور هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر ایران برگزار شود.

عبدالله سهرابی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر نیز در این دیدار که رایزن فرهنگی سفارت کشورمان نیز حضور داشت ، از توجه و اهتمام و حمایتهای وزیر فرهنگ قطر از روند توسعه روابط دو کشور در بخشهای فرهنگی و هنری تقدیر و تشکر کرد و با اشاره به دعوت سال گذشته قطر برای شرکت ایران در برنامه های پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال 2010 افزود : خوشبختانه در سال جاری نیز شاهد تداوم این حمایتها و توسعه همکاری ها در چارچوب دعوت از ایران بعنوان میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه هستیم.

سهرابی خاطر نشان کرد : این روابط صمیمی و دوستانه در همه حوزه ها بویژه در عرصه هنر و فرهنگ ناشی از روابط و تعاملات دوستانه و قدیمی فیمابین سران و مردم دو کشور می باشد و امیدواریم با برنامه ریزی مسئولین دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین با ارائه گزارشی از پیگیریها و برنامه ریزیهای صورت گرفته برای حضور و مشارکت هرچه فعال تر و کیفی تر کشورمان در نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه ابراز امیدواری کرد با تداوم این پیگیریها شاهد حضور و مشارکتی نمونه از ناشران و اصحاب نشر و کتاب ایرانی در نمایشگاه کتاب دوحه باشیم.

سهرابی همچنین با استقبال از پیشنهاد وزیر فرهنگ قطر برای برپایی همزمان هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همزمان با نمایشگاه کتاب دوحه خاطر نشان کرد: با حضور حسینی وزیر فرهنگ  ارشاد اسلامی و همچنین محمد رضا خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کاروانی از نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر ایران اسلامی شاهد برپایی برنامه ها و فعالیتهای متنوع و متعدد فرهنگی در قالبهای جدید باشیم و امیدواریم برگزاری این برنامه ها موجب تقویت دوستی و تعامل بین دولت و مردم دو کشور بشود.

سفیر کشورمان همچنین با اشاره به سفر اخیر خانم شیخه میاسه بنت حمد آل ثانی دختر امیر قطر و رئیس مرکز فیلم دوحه و مذاکرات صورت گرفته با مسئولین ایرانی آمادگی کشورمان را برای توسعه و گسترش همکاری در بخش فیلم و سینما با قطر اعلام کرد که وزیر قطری نیز بر آمادگی متقابل کشورش برای همکاری دراین زمینه باهمکاری مرکز ذیربط و ضرورت اعزام یک تیم کارشناسی ومتخصص درامور فیلم وسینما برای مذاکره و تبادل نظر در این خصوص تاکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان این ملاقات تابلو فرشی از آرم «دوحه پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال 2010» را که توسط هنرمندان ایرانی به زیبایی بافته شده را به وزیر فرهنگ و هنر قطر اهداء کرد.