80 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از 9 فاز میدان مشترک پارس جنوبی در سال 89 استخراج شد که نسبت به سال 88 میزان برداشت گاز 16 میلیارد متر مکعب افزایش نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نخستین ماه امسال با راه اندازی فازهای یک تا 9 پارس جنوبی در مجموع هفت میلیارد متر مکعب گاز از این میدان مشترک با قطر برداشت شده است.

بر این اساس میزان تولید گاز طبیعی از فاز یک 698 میلیون، فاز دو و سه بیش از یک میلیارد و 319 میلیون و فازهای چهار و پنج پارس جنوبی یک میلیارد و 927 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برداشت شده است.
 
از سوی دیگر فروردین ماه اسمال در مجموع دو میلیارد و 570 میلیون متر مکعب گاز از فاز 6 تا 8 و 513 میلیون متر مکعب گاز طبیعی 513 میلیون متر مکعب گاز ترش در فاز 9 این میدان مشترک استخراج شده است.
 
این در حالی است که چاههای فاز 10 پارس جنوبی با وجود گذشت بیش از دو سال از افتتاح پالایشگاه ساحلی هنوز قادر به استخراج گاز طبیعی از مخزن مشترک نیستند.
 
سال گذشته حدود 80 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از 9 فاز پارس جنوبی برداشت شده است که نسبت به سال 1388 میزان برداشت گاز از این میدان مشترک با قطر حدود 16 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.
 
پیش بینی می شود با راه اندازی نهایی فاز 10 پارس جنوبی و مراحل پیش راه اندازی فازهای 15 تا 18 این میدان مشترک، میانگین تولید روزانه گاز ترش در پایان سال جاری 20 درصد افزایش یابد.
 
به گزارش مهر، در حال حاضر ظرفیت تولید گاز طبیعی از پارس جنوبی 220 تا 240 میلیون متر مکعب بوده که با توسعه تمامی فازهای باقیمانده این میدان مشترک ظرفیت تولید گاز به حدود 700 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.
 
میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع مستقل گازی جهان است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، سهم ایران از ذخیره گاز این میدان مشترک حدود 14 تریلیون متر مکعب بوده است که این میزان حدود 50 درصد کل ذخایر گاز ایران و 8 درصد ذخایر گاز دنیا را شامل می شود. 

این میدان بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود. مساحت پارس جنوبی9 هزار و 700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران سه هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت دارد.