به گزارش خبرنگار تئاتر "مهر"، حسين مسافر آستانه رئيس انجمن تئاتر انقلاب و مقاومت در بخشي از سخنان خود مشكل تئاتر دفاع مقدس را مشكل كل تئاتر يعني نداشتن تعريف مشخص دانست و تصريح كرد: نبود تعريف موجب حاكميت سليقه ها مي شود. در مركز هنرهاي نمايشي ما هم همين گونه است. به دليل نبودن تعريف مشخص، رفتن يك مدير موجب تغيير همه برنامه ها واعمال سليقه ها مي شود.
وي علت اصلي عدم همكاري انجمن تئاتر انقلاب را با مسوولان برگزاري يازدهمين جشنواره تئاتر دفاع مقدس طي اين دوره جديد همين مسئله عنوان كرد و گفت: بايد يك سري كارهاي زيربنايي جهت نهادينه شدن تئاتر دفاع مقدس انجام شود و ما مي بينيم اصلا چه هدفي داريم. جشنواره بايد جنبه پژوهشي داشته باشد.
رئيس انجمن تئاتر انقلاب گفت: نگاه سليقه اي گاه موجب عقب ماندگي مي شود، اظهارداشت: تئاتر درايران مختص قشر انديشمند شده است كه اين قشر گاه درارائه انديشه خود مشكل دارند .
مسافرآستانه گفت : متأسفانه هنوز ضرورت وجود هنر در جامعه ما تبيين نشده است .
دبير ده دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس درپاسخ به سوأل خبرنگار تئاتر "مهر"، مبني براين كه به طور كلي محدود كردن تئاتر در قالب جشنواره و موضوع دادن به آن موجب عدم رشد كيفي آن مي شود، به طوري كه طي يازده دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس ما شاهد رشد قابل توجه و تأثير گذاري در حيطه تئاتر جنگ نبوده ايم گرچنه كه در خارج ازاين محدوده آثار چشمگيري درباره جنگ داشته ايم، متذكر شد: طي ده دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس كه من حضورنزديك با اين جشنواره داشتم شاهد طرح ديدگاه هاي متفاوتي بودم، به طوري كه طي سالهاي اوليه ما اصلا نمي توانستيم نمايشي بدون اسلحه ، فضاي جنگ و افكت خمپاره به روي صحنه ببريم.
دكتر مجيد سرسنگي نيز طي سخناني تصريح كرد: همه تصميم گيرنده هاي ما نسبت به اين قضيه نگاه ساختاري ندارند. در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي هم نگاه ساختاري درباره تئاتر وجود ندارد. چرا تئاتر ما در وزارت ارشاد مانند سينما يك معاونت جدا ندارد وخود زيرمجموعه معاونت ديگري در اين وزارتخانه است. تا زماني كه نگاه تغييرنكند، تئاتر ما دراين حد محدود مي ماند، تئاتر دركشور ما در حد يك دايره كل است. چرا سينما عليرغم تئاتر مي تواند اين قدر گسترش يابد.
مهرداد راياني مخصوص نيز با اشاره به كاركردهاي متفاوت تئاتر دفاع مقدس تصريح كرد: اين تابلوهايي كه اسم بنياد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و انجمن تئاتر انقلاب برخود دارند، ابتدا بايد براي خود تشريح كنند چه اهدافي دارند و چه مي خواهند انجام دهند . چرا در فراخوان تئاتر دفاع مقدس خط قرمزها و نوع تئاتر خود را مشخص نمي كنند؟ بسياري از هنرمندان تئاتر ما مي ترسند دراين جشنواره كاري ارائه دهند و مدام نگران هستند كه نكند نمايششان ضد جنگ باشد!
حسين پارسايي نيز كه طي چند دوره برگزاري جشنواره تئاتر دفاع مقدس از جمله دوره دهم يكي از مسوولين اجرايي اين جشنواره بوده و دراين نشست به عنوان كارگردان دفاع مقدس حضور داشت، گفت: ماهنوز در تعريف تئاتر جنگ و ضد جنگ مانده ايم ونمي دانيم آيا مي توانيم از اين مقوله انتقاد كنيم يا نه؟ سايه هايي در تئاتر دفاع مقدس وجود دارد كه موجب امتناع خيلي از هنرمندان از اين مقوله مي شود . عنوان دفاع مقدس بايد به مقاومت تغيير كند تا فراگير شود. توجه ويژه معطوف شده به ارزشهاي دفاع مقدس ديگر جنبه كليشه اي پيدا كرده اند!