تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۱

شماره 70 پژوهشنامه پژوهشکده فرهنگی و اجتماعی تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان" توسعه گردشگری قسمت دوم"به کوشش اسماعیل کاوسی در 1000 جلد و 176صفحه از سوی این پژوهشکده منتشر شده است.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: این کتاب مجموعه مقالاتی از سوی نویسندگانی در این حوزه است که صنعت گردشگری تا پایان دهه آینده را بیش از 40 درصد سهم اشتغال جهانی می‌دانند که بطور مستقیم و غیر مستقیم در تعامل و اثرات مثبت با بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بخشهای مهم و حیاتی هر کشور محسوب می‎شود.

گردشگری یکی از بخشهای اقتصادی است که موجب تحرک اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‎شود. این فعالیت چنانچه در چارچوب رویکرد توسعه پایدار برنامه ریزی شود نه تنها به عنوان یک رویکرد اساسی سبب حفظ منابع طبیعی و فرهنگی می‎شود بلکه ظرفیتها را نیز برای ایجاد درآمد و اشتغال مستمر افزایش می‎دهد. در این راستا این فعالیت کلیدی عوایدی چون اصلاح و ارتقاء کیفیت زندگی جامعه میزبان، تامین تجارب کیفی برای گردشگری، حفظ کیفیت محیط زیست که هم جامعه میزبان و هم گردشگری بدان وابسته است را در بردارد.

نویسندگان این مجموعه سهم صنعت توریسم در کشورمان را با وجود داشتن جادبه‌های فراوان گردشگری ناچیز قلمداد کرده‌اند و خواهان توسعه این صنعت درکشورهستند و آن را به نقد و واکاوی کشانده‎اند. 

این کتاب علاوه بر پیشگفتار شامل مقالاتی ازجمله: ضرورت برنامه ریزی در دستیابی به وضعیت مطلوب گردشگری فرهنگی نوشته علیرضا ابراهیم پور، توسعه صنعت گردشگری در ایران، آسیبها و راهبردها به قلم اسماء صابری، بررسی پتانسیل دانشگاه آزاد اسلامی در تقویت بخش اکو توریسم استان گیلان، تحقیقی از بهمن رمضانی گورایی، توانمندیهای گردشگری استانهای جنوبی کشوراثر محمود رحمانی و نادر علیزاده و درآمدی بر قابلیتهای مکانی سواحل و بنادر جنوب کشور با تأکید بر گردشگری کاری از محمود رحمانی است.