وزیر بهداشت ضمن هشدار نسبت به افزایش مصرف قلیان در کشور، گفت: قلیان باعث انتقال بیماریهایی مانند هپاتیت، ایدز و سل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی روز سه شنبه در حاشیه همایش روز جهانی بدون دخانیات در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت، افزود: قانون جامع کنترل دخانیات در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و تکلیف همه دستگاهها در آن مشخص شده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد کشوری کنترل دخانیات به ریاست وزیر بهداشت گفت: آنچه که جای خالی آن در اجرای قانون کنترل جامع دخانیات به چشم می‌خورد حضور همکاریهای بین ‌بخشی است. بر اساس بررسیهای مختلف متوجه شدیم که نقشهای تعریف شده برای هر یک از دستگاهها در اجرای قانون کنترل و مبارزه ملی با دخانیات کاملا به آنها القاء نشده است.

وزیر در ادامه از تشکیل کارگروههای تخصصی فعال خبر داد و افزود: در سال گذشته حدود 19 جلسه تخصصی کارگروه و چندین جلسه تخصصی بین‌بخشی تشکیل شد و به این ترتیب ارگانهای مختلف از جمله وزارتخانه‌های کشور، صنایع، بازرگانی، ستاد مبارزه با قاچاق مواد دخانی، صدا و سیما و وزارت بهداشت تعاریفی را از مسئولیتهای خود برای اجرای قانون جامع کنترل دخانیات ارائه دادند.

دستجردی گفت: بر این اساس با توجه به تشکیل کارگروههای تخصصی و تعریف وظایف دستگاههای مربوطه اکنون می‌توان جلسات ستاد کشوری مبارزه با دخانیات را تشکیل داد. در این زمینه باید عزم ملی وجود داشته باشد چرا که وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند به اهداف قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات دست یابد. در این زمینه همه دستگاهها باید به صورت جهادی پیش بروند تا تقاضای مربوط به دخانیات چه در سیگار و چه در قلیان پایین آید.

وی به اشاره به آمار مربوط به استعمال دخانیات در کشور که مربوط به سال 86 بوده است، افزود: حدود 2/12 درصد جمعیت کشور مواد دخانی مصرف می‌کنند که 23 درصد این افراد را مردان و 8/1 درصد را زنان تشکیل می دهند.

وزیر بهداشت نسبت به افزایش مصرف قلیان در جامعه هشدار داد و گفت: مردم باید بدانند که عوارض استعمال قلیان بسیار بیشتر از سیگار است و هر وعده قلیان معادل استعمال 70 تا 100 نخ سیگار است. همچنین قلیان باعث انتقال بیماریهایی مانند هپاتیت، ایدز و سل می‌شود. آمار سرطانهای زبان، حنجره و حلق در استعمال قلیان بسیار بالاست.

دستجردی با بیان اینکه افراد سیگاری سالانه یک هزار و 700 میلیاردتومان دود می‌کنند، ادامه داد: بررسیها نشان می‌دهد چندین برابر این رقم صرف عوارض ناشی از سیگار می‌شود. در مجموع بار مالی افراد سیگاری سالانه سه هزار و 400 میلیارد تومان است که مقدار زیادی از آن را دولت می‌پردازد.