شرکت نفت و گاز پارس با ارسال جوابیه ای از افتتاح پالایشگاههای خشکی فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی در سالجاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس با ارسال جوابیه ای توضیحاتی درباره گفتگوی منتشر شده مهندس موسی سوری مدیر عامل این مجموعه ارسال کرد که متن این جوابیه و توضیحات خبرگزاری مهر به شرح ذیل است: 

"احتراما در پاسخ به درج خبری با عنوان منفی " افت فشار گاز و برداشت آب نمک در پارس جنوبی / راه اندازی
دو فاز جدید منتفی شد"  که به نقل از مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورخ 10/03/90 منتشر  شده است، به اطلاع می رساند که این موضوع به شکل صحیح مطرح نشده است.
 
اصلاحیه ذیل جهت تنویر افکار عمومی ارسال می شود که لازم است با عنوان و تیتر اعلام شده بر مبنای قوانین موضوعه  در آن خبرگزاری منتشر شود. در عین حال شرکت نفت و گاز پارس حق طرح شکایت در مراجع قضایی بر اساس تبصره 4 ماده 23 قانون مطبوعات کشور را برای خود محفوظ می داند.
 
1-  فردی که با مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس مصاحبه انجام داده خود را به عنوان نماینده خبرگزاری مهر معرفی نکرده بنابراین انتشار خبری با عنوان گفت و گوی مشروح "مدیرعامل این شرکت با خبرگزاری مهر"صحیح نمی باشد . آقای سوری در جمع گروهی از حاضران در همایش بهره وری و تعالی در صنعت نفت، براساس دعوت خبرنگار شانا گفت و گویی با  مشارالیه انجام داده که مشروح آن در تاریخ 10 خرداد ساعت 9:42 در خبرگزاری مذکور انتشار یافته است.
 
2- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به خبرنگار " خبرگزاری شانا "  درباره عملکرد چاه ها عنوان کرده است که در مسیر برداشت از یک چاه حفاری شده جدید مقادیری آب نمک هم برداشت شده، این امر بر اساس مطالعات در فعالیتهای حفاری چاه های نفتی و گازی در دنیا و در ایران موضوعی طبیعی و مسبوق به سابقه بوده و نسبت به اصل فعالیتها  و تعداد چاهها فرعی و جزیی محسوب می شود. ضمن آنکه در اکثر این موارد با اصلاحات لازم، چاه تولیدی می شود.
 
این در حالی است که گفته شده در تمامی چاههای جدید، نوع و مقادیر تولید گاز مطابق پیش بینی ها و مطالعات مهندسی نفت وگاز بوده و از ترکیبات و حجم وجریان طبیعی و مطلوبی برخوردار است.
 
3- درج عنوان " افت فشار گاز " در خصوص میزان برداشت گاز درخط مرزی ایران با کشور همسایه قطر بوده که عنوان شده است با وجود برداشت همزمان دو کشور در خط مرزی طی  11سال گذشته درمجموع تولید گاز در کل میدان دارای روندی طبیعی و در برخی نقاط مرزی دارای کاهشی جزیی وطبیعی در افت فشار می باشد. 
 
بدیهی است به تناسب فاصله از نقاط مرزی، چاههای بخش ایران با فشار مناسب مطابق با برنامه های تعریف شده در جریان تولید قرار دارند. تاکید می گردد همان طور که اعلام شد هر مخزن نفتی یا گازی دارای یک عمر طبیعی است و حتی با وجود تزریق  باز  هم در یک بازه زمانی پس از آغاز تولید هر مخزنی به تدریج دچار افت تولید می شود.
 
عنوان این خبر به عنوان تیتر خبر، تکیه ناقص بر بخش منفی یک خبر بوده که پیامدهای ملی منطقه ای و حتی بین المللی می تواند به زیان منافع ملی و کشور (علاوه بر ایجاد روحیه یاس وناامیدی در سطح جامعه) ایجاد نماید.
 
4- در بخشی از مطالب خبرگزاری مهر از منتفی شدن راه اندازی فازهای 15و16 پارس جنوبی خبر داده شده است ؛ طرح چنین موضوعی از سوی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس کاملا رد می شود و ایشان در مورد زمان راه اندازی فازهای مذکور اعلام کرده که فازهای مذکور با پیشرفتی حدود 70 درصدی همراه است و پالایشگاه بخش خشکی این فازها بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری و پیش از آغاز فصل زمستان راه اندازی می شود.
 
متأسفانه به جای تکیه بر توان ملی و تلاش جهادگران جبهه اقتصادی مبنی بر راه اندازی پالایشگاه، با عنوان منفی عدم راه اندازی فازهای مذکور تاکید و تمرکز گردیده است در حالی که راه اندازی پالایشگاه یک اهمیت ملی و بین المللی دارد و پیش نیاز تولید گاز و شیرین سازی آن برای مصارف ملی و یا صادرات است .
 
5- مدیران و کارکنان شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاریها و فعالان اقتصادی منطقه با برنامه ریزی متمرکز و تلاش شبانه روزی، ایجاد همگرایی و هم افزایی درصدد دستیابی هرچه سریع تر به اهداف آرمانی نظام و منافع ملی کشور در میدان مشترک پارس جنوبی با تمام توان هوشیارانه مجاهدت می کنند. از این جهت هر اقدام تضعیف کننده و یا انتشار هرگونه مطالب غیر واقعی، منفی و نا امیدکننده را در راستای تاخیر در تحقق منافع ملی واهداف تولیدی و توسعه ای صنعت نفت در این جبهه بزرگ ملی در حوزه اقتصادی می دانند.
 
اداره روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس با رویکرد  گسترش اصولی ارتباطات سازنده و مثبت با اصحاب رسانه های داخلی و خارجی حوزه تخصصی صنعت نفت و گاز همواره کوشیده است با ارایه گزارش های دوره ای آماری از میزان پیشرفت فازها، تولیدات و انعکاس تحولات برنامه ای و عملیاتی در میدان مشترک پارس جنوبی، مطالب مورد نیاز رسانه ها را تامین نموده و تولید گزار ش های مطبوعاتی را با غنای بیشتری همراه سازد. بدیهی است خبرگزاری مهر نیز می تواند همچون سایر رسانه های محترم در تکمیل اطلاعات خود با این اداره ارتباط برقرار نمایند.
 
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال جاری در خصوص فعالان، مدیران و کارکنان زحمتکش ومومن  منطقه، تاکید می نماید تقویت حمایت و پشتیبانی همه جانبه و مستمر جهادگران میدان مشترک پارس جنوبی و ایجاد فضای مثبت و امیدواری در جامعه نسبت به تحقق اهداف ملی در این منطقه یک مسئولیت همگانی و تعهد عمومی است.برای جلب توجه ملی وکسب حمایت و تقویت بیشتر مدیران و کارشناسان جهادگر پارس جنوبی سخنان و بیانات حمایتی ومثبت مقام معظم رهبری مناسب ترین الگوی راهنماست."
 
توضیحات خبرگزاری مهر
 
روابط عمومی شرکت نفت و گاز به نقل از مدیر عامل این مجموعه در حالی اعلام می کند که سئوالات این گفتگو توسط رسانه دیگری مطرح شده است که فایل صوتی این گفتگو معتبرترین سند برای رد این ادعا است، ضمن آنکه در این گفتگو تمامی پاسخهای داده شده درباره تاخیر بیش از 800 روزه در راه اندازی چاههای فاز 9 و 10 پارس جنوبی، افت فشار گاز این مخزن مشترک، برداشت آب نمک از برخی چاهها و ابهامات موجود در راه اندازی پالایشگاههای فاز 15 تا 18 پارس جنوبی تماما توسط خبرنگار مهر مطرح شده است.
 
از سوی دیگر، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس انتشار خبر افت فشار گاز در مخزن مشترک پارس جنوبی را عامل یاس و ناامیدی در جامعه می داند که به نظر می رسد دوستان این مجموعه در جریان وضعیت توسعه ای این میدان مشترک گازی با قطر و جلوافتادگی کشور همسایه در این مخزن مشترک نیستند.
 
تاخیر در ساخت و توسعه فازهای پارس جنوبی همزمان با شتاب شریک قطری به قدری برای تمامی فعالان اقتصادی کشور واضح و محرز شده است که محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در مراسم معارفه سرپرست وزارت نفت عقب ماندگی و تاخیر در این حوزه مشترک را زیبنده صنعت نفت ایران نمی داند و از وضعیت موجود توسعه پارس جنوبی انتقاد می کند.
 
حتی مهندس محمد علی آبادی سرپرست جدید وزارت نفت هم شتاب در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی را به عنوان اولویت دارترین برنامه خود در وزارت نفت عنوان کرده و معتقد است: در حالی کل جمعیت صنعت نفت ایران بیش از کشور همسایه قطر است پس چرا باید در این حوزه مشترک گازی شاهد عقب ماندگی باشیم.
 
از سوی دیگر، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون انرژی خانه ملت در هفته جاری نسبت به وضعیت فعلی و تاخیر در ساخت و توسعه فازهای پارس جنوبی هشدار داده اند.
 
برهمین اساس، غلامعلی میگلی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس از سوء مدیریت به عنوان یکی از دلایل تاخیر در توسعه این حوزه مشترک گازی خبر داده و یا شهریار طاهرپور عضو کمیسیون صنایع معتقد است در پارس جنوبی بیش از انجام کار شعار داده می شود.
 
حال این سئوال مطرح می شود که آیا انعکاس واقعیتها را باید به حساب انتشار یاس و نا امیدی نوشت ؟ و آیا پنهان کردن واقعیتها به ویژه در حوزه مشترک پارس جنوبی به عنوان یک ثروت ملی می تواند در بلند مدت راهگشای مشکلات این حوزه استراتژیک اقتصادی و صنعتی شود؟
 
در بخشی از این جوابیه تاکید کرده شده است که پالایشگاههای چهار فاز 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی تا پیش از زمستان امسال افتتاح می شود. هم اکنون پیشرفت ساخت این چهار پالایشگاه در مجموع به 70 درصد نمی رسد و حتی اگر عملیات ساختمان و نصب پالایشگاه این چهار فاز را در شرایط فعلی 100 درصد تصور شود هم امکان راه اندازی این واحدها وجود ندارد.
 
به اعتقاد کارشناسان ، بررسی وضعیت پیش راه اندازی سرد، گرم و راه اندازی پالایشگاههای فازهای 6 تا 10 پارس جنوبی نشان می دهد که برای انجام راه اندازی پالایشگاههای جدید هم حداقل به 6 تا هشت ماه زمان نیاز است که امکان راه اندازی این پالایشگاهها با هدف تولید عملیاتی گاز حداقل در سالجاری وجود ندارد.
 
این در حالی است که مهندس سوری مدیر عامل محترم شرکت نفت گاز پارس سال گذشته بارها در جمع خبرنگاران از آغاز تولید زودهنگام گاز در چهار فاز 15 تا 18 پارس جنوبی خبر داده و تولید زودهنگام گاز یعنی استخراج گاز از تعدادی از چاهها، انتقال گاز از دریا به پالایشگاه ساحلی و شیرین سازی گاز که به نظر می رسد با توجه به وضعیت پیشرفت فازهای موجود، شرکت نفت و گاز پارس تنها به پروژه شیرین سازی گاز سایر پالایشگاههای راه اندازی شده، بسنده کرده است.