رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه امسال همه گلخانه های سبزی و صیفی تحت مدیریت تلفیقی آفات قرار می گیرند، گفت: امسال حدود 40 هزار هکتار سطح مبارزه با زنگ گندم انجام شد و خسارتی در مزارع به وجود نیامد.

به گزارش خبرنگار مهر، آقارضا فتوحی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته حدود 860 هزار هکتار بر علیه زنگ گندم و بیماریهای گندم مبارزه صورت گرفت که بدون این مدیریت حدود 2.5 تا 3 میلیون تن کاهش محصول ایجاد می شد، ضمن اینکه امسال هم به دلیل شرایط آب و هوایی و یکصدروز خشکسالی در پاییز و اوایل زمستان زنگ گندم شیوع پیدا نکرد.

وی افزود: امسال حدود 40 هزار هکتار با زنگ گندم مبارزه شد و خسارتی هم به مزارع وارد نشده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در سال جهاد اقتصادی همه گلخانه های سبزی و صیفی تحت پوشش مدیریت تلفیقی آفات قرار می گیرند، گفت: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استانها مدیریت تلفیقی آفات در گلخانه های سبزی و صیفی اجرا می شود تا محصول سالم و با کیفیت به تولید برسد.

فتوحی افزود: در کشور ما متوسط ماده موثر سم حدود 7 دهم است، این در حالی است که در دنیا یک لیتر در هکتار اندازه گیری شده است؛ بنابراین بر اساس آمار فائو محصول ایران سالم ترین محصول دنیاست.

وی تصریح کرد: میزان ماده مصرفی سموم در کشور ما حدود 28 صدم برای هر نفر است در حالی که در دنیا این میزان 4 دهم اعلام شده است.

فتوحی با اشاره به محوریت مبارزات بیولوژیک در کشور گفت: از سال 1308 به مدت 80 سال 8 ماده بیولوژیک در کشور ثبت شد در حالی که در مدت یکسال 10 عامل به ثبت رسید که الان این عوامل به 18 عدد رسیده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: در سال زراعی جاری حدود 300 هزار هکتار برنامه بیولوژیک پیش بینی شده که عملیاتی خواهد شد و در برنامه پنجم بر اساس مدیریت تلفیقی آفات حدود 25 درصد از محصولات زراعی و باغی تحت پوشش مدیریت تلفیقی قرار خواهد گرفت.

فتوحی افزود: سازمان حفظ نباتات مانیتورینگ سموم را در کشور پیاده سازی کرد که بر اساس آن، سموم از مرحله تولید تا مصرف پایش می شوند.

وی با بیان اینکه 85 درصد از عوامل بیولوژیک به صورت یارانه در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، گفت: سال گذشته 240 هزار هکتار و امسال 300 هزار هکتار و تا پایان برنامه پنجم 500 هزار هکتار عوامل بیولوژیک در کشور انجام می شود در صورتی که مدیریت تلفیقی آفات در سطح 4 میلیون هکتار انجام می شود.