تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵

کتاب منسیوس، فیلسوف چینی به زودی با ترجمه گیتی وزیری در شمارگان 1200 نسخه و قیمت 8000 تومان توسط انتشارات بصیرت منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنفسیوس و منسیوس (که نام وی در اصل "منگ که" بوده و در قرن چهار پیش از میلاد می‌زیسته است) دو فیلسوف چینی‌اند که در غرب نام لاتینی یافته و با این نامها به شهرتی پایدار رسیده‌اند. می‌توان گفت که در سنت کنفوسیوسی، مهمترین فرد پس از خود کنفوسیوس، منسیوس است و این واقعیتی است که چینیان بیش از هزار سال –  به دلایل متعدد – به آن اذعان داشته‌اند.

منتخبات کنفسیوس که تقریباً یگانه مرجع معتبر آگاهی ما از افکار کنفسیوس و مجموعه‌ای از پندهای آن حکیم است، متشکل از عبارتهایی است اکثراً کوتاه و غالباً فاقد زمینه یا دارای زمینه‌ای مختصر. از این روی بسیاری از عقاید کنفوسیوس تفصیل نیافته و در نتیجه عرصه‌ای فراخ برای تفسیرهای گوناگون پدید آمده است.

کتاب منسیوس نیز شامل پند‌های منسیوس و گفتگوهای وی با هم‌عصران اوست، اما این پندها و مکالمات، طولانیتر و اغلب دارای نوعی زمینه‌اند و بدین ‌سبب روشنتر از آثار خود کنفوسیوس‌اند. بنابراین وقتی کتاب منسیسوس و منتخبات کنفوسیوس در کنار هم خوانده شوند مطالب منتخبات می‌توانند روشنی بیشتری بیابند.

به‌علاوه، منسیوس بعضی از افکار کنفوسیوس را بسط داده و در عین حال مسائلی را طرح کرده که کنفوسیوس به آنها اشاره نکرده است. بنابراین اگر بگوییم افکار منسیوس در آنچه بعدها نظام کنفوسیوسی نام گرفته همان‌قدر مؤثر  بوده است که افکار خود کنفوسیوس، اغراق نکرده‌ایم.

همچنین باید بر این نکته تأکید کرد که منسیوس در میان حکمای دوران کهن احتمالاً بزرگترین نویسنده با نوعی سبک ادبی بی‌نظیر است و دوم آنکه فلسفه منسیوس پس از وی نیز رونق بسیاری داشته است. تا آنجا که کتاب منسیوس در کنار کتابهای معرفت بزرگ، آیین میانه‌گزینی و منتخبات کنفوسیوس قرار گرفته و این مجموعه به نام چهار کتاب معروف شده است.

با مطالعه کتاب منسیوس آشکار می‌شود که ی کنفوسیوس را از صمیم قلب می‌ستود و اساس فلسفه خود را بر تعالیم کنفوسیوس استوار کرده بود. همچنین باید گفت که موفقیت بزرگ منسیوس در این بوده است که وی نه تنها در مقابل نفوذ تباه‌ سازنده عقاید جدید با موفقیت از تعالیم کنفوسیوس دفاع کرده بلکه در این کار به نظام کنفوسیوسی نیز عمقی تازه بخشیده است.

کتاب منسیوس شامل هفت کتاب است که عناوین آنها اهمیت چندانی ندارند چرا که نام هر یک به استثنای نام آخرین کتاب، از نخستین جمله آن کتاب و نیز نام کسانی گرفته شده که منسیوس در آن کتاب با آنها گفتگو کرده است.

چاپ اول کتاب منسیوس با ترجمه گیتی وزیری در شمارگان 1200 نسخه و قیمت 8000 تومان توسط انتشارات بصیرت منتشر شده است.