زاهدان - خبرگزاری مهر: مدیر شرکت پخش فرآورده‌ های نفتی منطقه زاهدان گفت: طبق قانون خودروهای ترانزیت خارجی که ایران قسمتی از مسیر آنان است در هنگام ورود به کشور کارت سوخت دریافت می ‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی عابدینی در بازدید از انبار نفت ناحیه زابل و پایانه مرزی میلک اظهار داشت: خودروهای خارجی هنگام ورود به کشور کار سوخت دریافت می کنند که می ‌توانند با همان کارت در جایگاه نفت و گاز با قیمت هر لیتر سه هزار و 500 ریال دریافت کنند.

این مسئول گفت: به خودروهای ترانزیت ایرانی نیز هر لیتر گازوئیل به قیمت یک هزار و 500 ریال داده می ‌شود که این خودروها در نقطه خروجی تنها مجاز به حمل 200 لیتر هستند.

وی افزود: طبق قانون هر خودروی سنگین ایرانی مجاز به حمل 200 لیتر و خارجی 50 لیتر نفت و گاز برای خروج از کشور در باک ‌ها هستند.

وی گفت: برای عملی شدن این قانون باید تمام تلاش ‌ها برای نظارت دقیق بر باک خودروهای سنگین ترانزیتی انجام پذیرد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان بیان داشت: طی بازه زمانی هفت ماهه آبان ماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت ماه در راستای کنترل باک ‌ها 690 هزار لیتر کشف و درآمد حاصل از آن محاسبه و به حساب واریز شد.

وی افزود: اگر خودرویی برای خروج از کشور بیش از حد تعیین شده سوخت با خود حمل کند باقیمانده قیمت سوخت بر اساس قیمت پایه خلیج فارس دریافت می ‌شود.

وی گفت: در آمد حاصل از محل فروش در باک بنزین و گازوئیل خودروهای عبوری از مرز رازی با نرخ تعادلی (حدود لیتری هزار و 208 تومان) به طور متوسط روزانه حساب و به خزانه واریز می ‌شود.

عابدینی اظهار داشت: مرز میلک قبلا راه ‌اندازی شده بود اما با توجه به آغاز فعالیت رسمی این مرز از آبان ماه سال گذشته واحد کنترل بر باک خروجی خودروها از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی در مرز مستقر شد.

وی افزود: هر چند که قانون ‌گذار در این زمینه وظیفه‌ ای را بر دوش شرکت پخش فرآورده‌ های نفتی نگذاشته است اما با تمام این محدودیت شرکت نفت با تمهیدات اندیشیده شده از خروج این میزان نفت و گاز با قیمت داخلی به آن سوی مرزها جلوگیری کرد.

وی گفت: ایستگاه کنترل باک خودروها با هدف کنترل بر خروج سوخت از کشور از هفت ماه گذشته تاکنون در مرز میلک فعال است.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان بیان داشت: اکنون تنها در مرز میلک هیرمند ایستگاه کنترل باک خودروها وجود دارد.

شرکت پخش فرآورده ‌های نفتی منطقه زاهدان یکی از مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی ایران است که با 45 جایگاه عرضه سوخت وظیفه تامین سوخت نواحی مرکزی (زاهدان)، زابل، خاش و سراوان در سیستان و بلوچستان را به عهده دارد.