زنجان - خبرگزاری مهر: معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: متامفتامین یا شیشه، ماده محرک بسیار اعتیادآوری است که سیستم اعصاب مرکزی یعنی مغز و نخاع را به شدت متاثر می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، گل نساء آقا محمدی  ظهر سه شنبه در جمع  خبرنگاران، افزود: مصرف شیشه می تواند سبب ایجاد مشکلات متعددی چون افزایش ضربان قلب، ضربان نامنظم قلب، افزایش فشار خون و صدمه دیدن رگهای مغز ناشی از سکته مغزی، افزایش دمای بدنی و تشنج برای فرد مصرف کننده شود.

وی ادامه داد: مصرف کنندگان این ماده در مواردی نیز دچار دوره هایی از پرخاشگری ، اغتشاش فکری و بی خوابی می شوند و کسانی که به این ماده وابسته می شوند دچار اختلالات جدی در روابط اجتماعی و شغلی می شود.

آقامحمدی جنون و روان پریشی را از دیگر اثرات مصرف شیشه بر شمرد و ابراز داشت : با توجه به اینکه حالت تحمل در برابر تاثیرات متامفتامین ظرف چند دقیقه بوجود می آید فردمصرف کننده سعی می کند تا با مصرف مکرر و در فواصل کوتاه خود را در حالت سرخوشی نگه دارد.

آقامحمدی در آستانه  فرارسیدن هفته مبارزه با مواد مخدربا هشدار به جوانان در زمینه مصرف شیشه اظهار داشت : شیشه یک ماده محرک بسیار قوی است که مصرف مقادیر کم آن نیز می تواند سبب بی خوابی ، افزایش فعالیت و کاهش اشتها شود.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از شیشه سرخوشی ناشی از رها شدن و افزایش بسیار زیاد یک ماده شیمیایی و انتقال دهنده امواج عصبی در مغز صورت  می گیرد که ناشی از دوپامین است.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: افزایش دامنه توجه و کاهش خستگی، افزایش فعالیت، کاهش اشتها، سرخوشی و نشئگ ، تنفس تن ، افزایش شدید دمای بدن، پرحرفی، افزایش انرژی، تهوع و استفراغ، خشمگین شدن و اختلالات مختلف از آثار مصرف کوتاه مدت شیشه است.

آقامحمدی با تأکید بر درمان و رهایی مصرف کنندگان از این ماده مخرب  افزود: در حال حاضر موثرترین درمان برای معتادان به متامفنامین ، درمان شناختی رفتاری است در این روش هدف آن است که به بیمار کمک شود تا به اصلاح نحوه تفکر ، انتظارات و رفتارهای خود بپردازد و در عین حال مهارتهای مقابله با فشار روانی در زندگی را در خود تقویت نماید.

وی گفت : اگر چه درمان دارویی اختصاصی برای اعتیاد به متامفتامین وجود ندارد ولی استفاده از داروهای ضد افسردگی در درمان علائم افسردگی افرادی که اخیرا” مصرف زدگی شدید این ماده را کنار گذاشته اند مفید است .

آقامحمدی افزود: مسمومیت حاد ناشی از مصرف این ماده به مغز ,هیجان زدگی شدید و احساس وحشت را می توان با قرار دادن فرد درمحیط آرام و استفاده از داروهای ضد اضطراب کنترل کرد.

به گفته آقامحمدی استفاده از متامفتامین افزایش احتمال ابتلا به ویروس HIV هپاتیت C و B را افزایش می دهد.