گرگان - خبرگزاری مهر: با اجرای طرح شناسایی و شناسنامه دار شدن اسب ترکمن، روزنه امید برای احیای نسل رو به انقراص اصیل ترین اسب خزری تقویت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر 70 راس اسب ورزشی با نژاد اصیل ترکمن در گلستان شناسایی شد که نژادشان در آزمایشهای DNA ثابت شده است.

گوشهای بلند و متحرک، سینه فراخ و متناسب، کپل کم شیب با عرض خوب، مفاصل قوی، سمهای محکم با زاویه مناسب و تحمل حرکات سنگین ورزشی از جمله ویژگی های اسب اصیل ترکمن است که اکنون در گوشه کنار گلستان دیده می شود.

کهر، نیله، کرنگ، سمند و قره کهر از رنگ های اصلی این نژاد بوده و نژادهای شناخته شده از اسب ترکمن در سه گروه یموت، آخال، چناران (مخلوط از تلاقی اسب ترکمن و عرب) دسته بندی شده اند.

در دهه های اخیر براثر تلقیح و کشش اسبهای مادیان ترکمن با اسبهای وارداتی، نسلی بوجود آمد که " دو خون " نامیده می شود و اکنون بیشتر اسبهایی موجود در منطقه از این نوع و نژاد هستند.
 
روند روبه رشد واردات اسبهای تروبرد و پرسرعت از کشورهایی نظیر انگلیس که از سالهای دهه 40 تاکنون ادامه یافته است، موجب شد که نسل اسبهای اصیل ترکمن در گلستان کم شود.
 

 
همچنین قیمت ارزان اسبهای وارداتی و تروبرد نسبت به اسب های اصیل ترکمن نیز عامل بود که موجب استقبال اسبداران و پرورش دهندگان نسبت به این نژادها شد.
 
شناسایی 500 راس اسب ورزشی در گلستان
 
رئیس مجموعه سوارکاری گنبد کاووس در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در کورس بهاره اسبدوانی این شهرستان حدود 500 راس اسب ورزشی در استان شناسایی و مشخص شد.
 
حکیم ایگدری اظهار داشت: از مجموعه این اسبهای شناسایی شده حدود 70 راس اسب ورزشی با نژاد اصیل ترکمن هستند که در منطقه وجود دارند.
 
وی عنوان کرد: همچنین حدود 60 راس اسب ورزشی تروبرد داخلی و 25 راس اسب ورزشی با نژاد تروبرد وارداتی بوده است.
 
ایگدری گفت: سایر اسبهای شناسایی شده در منطقه از نژاد دوخون هستند که براثر تلقیح و کشش اسبهای مادیان ترکمن با اسبهای وارداتی، نسلی بوجود آمد.

رئیس مجموعه اسبدوانی گنبد کاووس یادآورشد: در گذشته اسب اصیل ترکمن در مسابقات ورزشی و کورس جایگاهی نداشت و اکنون اعتبار ویژه ای دارند.
 

 
تلاش برای احیای نسل اسب ترکمن
 
وی افزود: اصالت اسبهای ترکمن شناسایی شده بر اثر آزمایشات DNA ثابت شد و شکی در نوع نژاد اسبهای ترکمن شناسایی شده وجود ندارد.
 
ایگدری عنوان کرد: آماری که ارائه شد مربوط به اسبهای ورزشی بوده و علاوه بر این اسبهایی ترکمن دیگری وجود دارد که کاربردی غیر از ورزشی دارند.
 
رئیس مجموعه اسبدوانی گنبد کاووس به تفاوت اسبهی ورزشی و غیر ورزشی اشاره و اضافه کرد: میانگین سنی اسبهای ورزشی بین دو تا چهار سال است و فقط کاربرد ورزشی دارند.
 
حکیم ایگدری، انجام آزمایشات DNA را در شناسایی اسبهای اصیل و ترکمن موثر دانست و گفت: این اقدام در احیای این گونه های منحصربفرد اهمیت بسزایی دارد.
 
وی افزود: این امر به تازگی شکل گرفت و امیدواریم راه اصولی برای تشخیص نژاد اسبهای اصیل ترکمن باشد و بتوانیم در حفظ این نژادهای منحصر بفرد تلاش کنیم.
 
ایگدری تاکید کرد: متولی اسب جهاد کشاورزی است و این سازمان باید اقدامات و تدابیر لازم برای احیا و شناسایی اسب های اصیل انجام دهد.
 
 
وی یادآورشد: این سازمان باید از نظر تامین علوفه و خورام و سایر نهاده های باید حمایتهای لازم را انجام دهد.
 
وجود 10 هزار راس اسب در گلستان
 
بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی گلستان در این استان حدود 10 هزار راس اسب وجود دارد که دو هزار و 300 سر آن نژاد خالص ترکمنی و مابقی به صورت دو خون و تروبرد وارداتی و داخلی است.
 
به تاکید کارشناسان، در زمان‎های گذشته تعداد بیشماری از نژادهای برتر ترکمن در منطقه زیست می‌کردند اما متاسفانه در حال حاضر به علت عدم آگاهی و در اثر اختلال‎های غلط برای اهداف گوناگون در 50 سال گذشته بسیاری از نژادهای اصیل و برتر رو به زوال رفته‎اند.
 
حفظ، احیای و تکثیر نژادهای اصیل ترکمن و ورود به بازارهای جهانی، رعایت اصول صحیح پرورش، تغذیه و اصلاح نژاد، آموزش تولیدکنندگان مربیان و سوارکاری با اصول صحیح پرورش و مسابقات پرش و درساژ، برگزاری مسابقات مداوم و منسجم کورس، پرش و درساژ ویژه اسب ترکمن، ایجاد باشگاه‎های آموزشی و پرورشی اسب برای بهره‎برداران، فرهنگ‎سازی استفاده از اسب به عنوان یک ورزش از جمله پیشنهادات برای احیای مجدد اسب ترکمن است.