دنا - خبرگزاری مهر: معاون محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: دنا یکی از زیستگاههای گوزن زرد ایرانی در زاگرس است و هم اکنون 17 راس گوزن زرد در این منطقه نگهداری می شود.

محمد رضا خدارحمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در سالهای گذشته 15 راس گوزن زرد ایرانی در دنا رهاسازی شد که از این تعداد 10 راس نر و پنج راس ماده بودند.

وی اظهار داشت: از این تعداد دو گوزن در سال اول از بین رفتند و طی چهار زایمان در طول سه سال، هم اکنون تعداد این گوزن ها به 17 راس رسیده است.

وی بیان کرد: آخرین زایمان این گوزنها در سایت گوزن زرد ایرانی منطقه حفاظت شده دنا یک ماه پیش اتفاق افتاد.

خدارحمی بیان داشت: گوزن زرد گونه ای منحصربفرد در دنیا است و از نادرترین گونه های گوزن محسوب می شود که هنوز هم نیازمند توجه ویژه است.

به گزارش مهر، کارشناسان محیط زیست در دهه 30 خورشیدی بر این باور بودند که نسل گوزن زرد در ایران منقرض شده اما در سال ۱۹۵۰میلادی گله ای از آنها در نزدیکی منطقه دز و کرخه خوزستان توسط متخصصان خارجی مشاهده شد و از آن زمان کار احیای این گونه نادر آغاز شد.

گوزن زرد معمولاً در جریان روز در انبوه درختان جنگل پنهان می شود و میان بوته ها و درختان کوچک می خوابد و تنها صبح زود و هنگام غروب در حاشیه جنگل ظاهر شده و در جستجوی خوراک بیرون می آید.

این حیوان حواس بسیار تکامل یافته ای دارد و علاوه بر دارا بودن حس بینایی قوی، به کمک قوه بویایی خود می توانند از فاصله چند صد متری به وجود دشمن پی ببرد.

به گفته کارشناسان، گوزن زرد ایرانی به علت  شکار بی رویه در دهه سی به مرحله انقراض رسید و علاوه بر عامل شکار، تخریب جنگلها به علت جمع آوری زغال و استفاده ‌بیش از حد از مراتع برای تغذیه دام، زیستگاههای آن را به شدت تخریب کرد و نسل آن ها را رو به کاهش برد.

مشاهده "سیاه گوش" در دنا

معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد همچنین از مشاهده گونه نادر "سیاه گوش" در منطقه حفاظت شده دنا خبر داد.

خدارحمی گفت: این گونه چندین بار توسط محیط بانان در گردنه "میمند" منطقه حفاظت شده دنا مشاهده شد و کارشناسان پروژه تنوع زیستی زاگرس موفق شدند شبانه با دوربین تله ای از آن تصویربرداری کنند.

وی با بیان اینکه تعداد این گونه در دنا مشخص نیست، افزود: سیاه گوش از خانواده گربه سانان و گونه ای بسیار نادر است.

به گزارش مهر، سیاه گوش گربه ای دم کوتاه از تیره گربه سانان و نام علمی این گربه سیاه گوشFelis lynxاست.

این حیوان پاهای بلندی دارد و کف پاهایش پوشیده از مو و سرش مربعی شکل است و چنگال های بزرگش به هنگام راه رفتن از میان برف ها به او کمک می کند.

رنگ بدنش از قهوه ای روشن تا کرم متغیر است و خال های قهوه ای و سیاه روی بدنش دیده می شود و نوک دم و کاکل گوشش سیاه رنگ است.

طول این حیوان 80 تا 100 سانتی متر، اندازه دم آن 10 تا 20سانتی متر و وزن این حیوان از 10 تا 20 کیلوگرم متغیر است.

سیاه گوش شبها به شکار می رود و غذای این حیوان پرندگان، حیوانات کوچک و گاهی آهو و گوسفند است.