سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی ـ خبری سازمان خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیه (اوآنا) از 6 تا 8 تیر ماه با حضور مدیران ارشد خبرگزاریهای این دو قاره در اولان باتور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این نشست به میزبانی خبرگزاری مونتسامه مغولستان به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس این خبرگزاری همزمان با پنجاهمین سال تاسیس اوآنا با حضور مدیران عالی رتبه خبرگزاری های عضو اوآنا و نمایندگانی از خبرگزاریهای عضو دیگر سازمانهای خبری جهان از جمله فدراسیون خبرگزاریهای کشورهای عربی (فانا) برگزار می شود.

نخست وزیر، رئیس مجلس و تعدادی از وزرای مغولستان به همراه نخبگان این کشور نیز در نشستهای مختلف حضور خواهند یافت و با شرکت کنندگان گفتگو می کنند.

این نشست دوشنبه هفته آینده با موضوع "توسعه کیفی اخبار منتشر شده بین خبرگزاریهای عضو و ارتقاء مدیریت تبادل اخبار چند رسانه ای" آغاز و مدیران حاضر در نشستهای تخصصی آن به ارائه گزارش کشوری خود و ایراد سخنرانی می پردازند.

سی و دومین نشست کمیته اجرایی و بیست و ششمین نشست گروه فنی ـ خبری و چهاردهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاریهای آسیا ـ اقیانوسیه آذر سال گذشته به میزبانی خبرگزاری آناتولی (Anadolu) ترکیه در استانبول بر گزار شد.

مجمع عمومی اوآنا هر سه سال یکبار و نشست‌های فنی ـ اجرایی آن سالیانه برگزار می‌شود. کمیته اجرایی 11 عضو دارد که پنج عضو در هیئت رئیسه آن هستند و 6 عضو دیگر عادی هستند. کمیته فنی هم 14 عضو دارد که 11 عضو آن را کمیته اجرایی و سه عضو دیگر را مجمع عمومی انتخاب می‌کند.

سازمان خبرگزاریهای آسیا ـ اقیانوسیه به ابتکار یونسکو با هدف تضمین تبادل آزاد و مستقیم اطلاعات و اخبار میان آژانسهای خبری منطقه‌ای در سال 1961 بنیان نهاده شد.

43 خبرگزاری از 33 کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه تاکنون به عضویت اوآنا درآمده‌اند و محدودیتی برای عضویت چند خبرگزاری از یک کشور به این سازمان وجود ندارد. به شرط اینکه نخستین خبرگزاری عضو با پیوستن دیگر خبرگزاریها به آن موافقت کند. ایرنا اولین عضو ایرانی سازمان اوآنا است و بعد از آن خبرگزاری مهر و سپس خبرگزاری فارس عضو این سازمان خبری شدند.

کشورهای عضو سازمان اوآنا که بیش از نیمی از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اند، 56 درصد تولید ناخالص جهان، حدود 50 درصد تجارت جهانی، بیش از 60 درصد قلمرو آبی و نزدیک به 30 درصد حجم ترابری هوایی دنیا را در اختیار دارند.