در سه ماهه نخست امسال بیش از یک میلیارد و 830 میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری از ایران صادر شد که کود اوره پر طرفدارترین محصول پتروشیمیایی کشور در بازارهای جهانی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در سه ماهه نخست سالجاری حدود 2 میلیون و 123 هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش تقریبی یک میلیارد و 831 میلیون دلار از ایران به بازارهای جهانی صادر شده است.

بر این اساس این محصولات پتروشیمیایی در قالب 414 محموله برای 158 خریدار خارجی به کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی ارسال شده است.
 
در سبد محصولات صادراتی پتروشیمی ایران در 93 روز نخست امسال، اوره کشاورزی با 556 هزار تن، گاز مایع (ال.پی.جی) با 492 هزار تن و برش سنگین با 289 هزار تن به ترتیب به عنوان پرطرفدارترین محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی بوده اند.
 
در حال حاضر ظرفیتی برای تولید سالانه چهار میلیون و 400 هزار تن کود شیمیایی در سطح کشور وجود دارد که مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که نیاز بازارهای داخلی به این محصول پتروشیمی حدود 1.8 تا 2 میلیون تن در سال است.
 
از سوی دیگر ایران با اجرای طرح توازن تولید و مصرف کود اوره در شمال و جنوب کشور قصد تبدیل به یکی از بزرگترین صادرکنندگان این محصول پتروشیمی در خاورمیانه را دارد.
 
پیش بینی می شود تا سال 1394 در مجموع طرحهای تولید اوره و آمونیاک مرودشت شیراز، لردگان یاسوج، زنجان، هرمز، هنگام و لاوان در مدار بهره برداری قرار بگیرند که با راه اندازی طرحهای جدید نزدیک به هشت میلیون تن به ظرفیت تولید کود اوره و آمونیاک افزوده شود که در این صورت ایران به بزرگترین تولیدکننده این محصول پتروشیمی تبدیل می شود.
 
به گزارش مهر، سال گذشته با بهره برداری از فاز دوم مجتمع پتروشیمی پردیس ظرفیت تولید اوره ایران به بیش از 4.4 میلیون تن افزایش یافت و رسما کشورمان به باشگاه صادرکنندگان اوره جهان پیوست.
 
گازمایع گران قیمت ترین محصول پتروشیمی ایران
 
به گزارش مهر، در سه ماهه نخست سالجاری از نظر ارزش هم گاز مایع با 452 میلیون دلار، برش سنگین با 286 میلیون دلار و پارازایلین با 191 میلیون دلار و کود اوره کشاورزی با 178 میلیون دلار بیشترین ارز آوری را برای اقتصاد غیر نفتی کشور به همراه داشته است.
 
این چهار محصول پتروشیمیایی 60 درصد از ارزش کل محصولات صادراتی سه ماهه نخست سالجاری را تشکیل داده اند.
 
سال گذشته در مجموع حدود 12 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران به حدود 60 کشور جهان صادر شد که برآوردها نشان می دهد تا پایان اسفند ماه امسال حجم فروش داخلی و خارجی پتروشیمی به 20 میلیارد دلار افزایش یابد.
 
براساس برنامه ریزی انجام شده، قرار است حدود 19 میلیون تن محصول به ارزش تقریبی 11.4 میلیارد دلار به کشورهای مختلف خریدار محصولات پتروشیمی ایران صادر شود.