تبریز - خبرگزاری مهر: رئیس کانون کارگران بازنشسته تبریز از وجود 500 هزار نفر بیمه شده اصلی و بیش از 70 هزار بازنشسته و مستمری بگیر در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، کریم صادق زاده ظهر دوشنبه در نشست مشترک با مدیرکل سازمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر اظهار داشت: امروزه فعالیت در بزرگترین صندوق بیمه­ ای اجتماعی کشور و برآوردن انتظارات و پاسخگویی به مطالبات قشر عظیم تحت پوشش آن کار ساده و آسانی نیست.

صادق زاده با اشاره به مشکلات مالی بازنشستگان و مستمری­بگیران خواستار افزایش میزان تسهیلات پرداختی در قالب وام قرض­ الحسنه به این قشر شده و تاکید کرد: از آنجا که این قشر در نحوه دریافت وامهای قرض­ الحسنه نیز با مشکل مواجه هستند پیشنهاد می­کنیم به منظور توزیع مناسب وام­های تخصیصی بانک رفاه کارگران این مهم از طریق کانون­ های بازنشستگی صورت پذیرد.

وی همچنین خواستار بهره­ مندی این قشر از تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران و تخصیص سهمیه استانی همانند سایر اقشار بوده و افزود: انتظار داریم در جهت تاسیس موسسه اعتباری و مالی بازنشستگان و مستمری ­بگیران با حمایت مستقیم بانک مرکزی ایران و سازمان تامین اجتماعی اقدام لازم صورت گیرد تا بتوان در جهت رفع بخشی از مشکلات موجود در این زمینه حرکتی مثبت صورت داد.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تبریز با تعریف مشکلات مستمری­بگیران و بازنشستگان در سه بخش درمان، بیمه­ ای و بانک رفاه کارگران گفت: باید با تشکیل کمیته ­ای مسائلی که در توان اجرایی مدیران استان در این زمینه­­ هاست بررسی و اقدام شده و سایر موضوعات به صورت پیشنهادات کارشناسی شده تهیه و به مرکز ارسال و پیگیری شوند.

صادق­ زاده همچنین با اشاره به برخی مشکلات سازمان تامین اجتماعی گفت: متاسفانه در سالهای اخیر با وضع قوانین نابجا بارمالی فراوانی بر سازمان تامین اجتماعی تحمیل شده و هر کس مشکلی دارد، بدون توجه بر سر سازمان می­ ریزد و باید این نکته را در نظر داشت که سرمایه سازمان تامین اجتماعی بیت المال نبوده و متعلق به بیمه ­پردازان است.

وی برنامه پنجم توسعه را فرصت مناسبی برای تغییر رویه در این زمینه دانست و با اشاره به سخنان رئیس جمهوری مبنی بر پرداخت تمامی مطالبات سازمان تامین اجتماعی در مراسم روز جهانی کارگر گفت: امیدواریم با پرداخت این بدهی­ های چندین هزار میلیارد تومانی، سازمان تامین اجتماعی بتواند بهتر از گذشته قادر به ارائه خدمت به افراد تحت پوشش خود باشد.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تبریز همچنین با تاکید بر لزوم بازگشت سازمان تامین اجتماعی به ساختار اولیه و پیش از ادغام وزارتخانه­ ها، افزایش مستمری­ ها بر اساس ماده 96 تامین اجتماعی شد و گفت: اگر هدف یکسان­ سازی مستمری­ ها با بازنشستگان کشوری و لشگری است باید این یکسان­ سازی از سال 86 تاکنون در کلیه زمینه­ ها با بازنشستگان کشوری و لشگری باشد.

صادق زاده با اشاره به در نظر گرفته شدن بودجه 800 میلیارد ریالی از سوی مدیر عامل و هئیت مدیره سازمان برای ارائه تسهیلات به بازنشستگان، گفت: افزایش امکانات رفاهی و سرانه سفرهای زیارتی و سیاحتی، تشکیل هیئت امنای بیمارستان­ های تامین اجتماعی، اصلاح مسائل مربوط به بیمه درمان  تکمیلی و اجرای آن به صورت متمرکز در جهت ارائه خدمات مناسب و یکسان برای تمامی بازنشستگان و مستمری ­بگیران شد.

وی افزود: امیدواریم با ابلاغ و مشخص شدن  سهم استان آذربایجان شرقی از این بودجه، امکانات مناسبی در اختیار بازنشستگان قرار گیرد و همچنین خواستار احداث بیمارستان 300 تختخوابی تامین اجتماعی در جهت رفاه حال کارگران و بازنشستگان که پروژه آن به صورت مسکوت مانده هستیم.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تبریز با تاکید بر تداوم برگزاری این نشستها با اشاره به اینکه رونمایی و اعطای کارت خرید اعتباری به کارگران که همزمان با هفته کارگر به منظور گسترش عدالت و رفاه اجتماعی آغاز شده گفت: ضروری است مسئولین عالی کشور بازنشستگان قشر کارگری را فراموش و بی نصیب نکنند.  

در این نشست همچنین روسای کانون های بازنشستگی اسکو ، مراغه ، میانه ، عجب شیر، بناب، مرند و شبستر مسائل و مشکلات کلان بازنشستگان را طرح و خواستار توجه جدی به امر بیمه و درمان و ... شدند .