یک محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات و فلسفه در خصوص فقر تألیفات داخلی گفت: ما نه تنها در زمینه مصنوعات مادی به پخته‎خواری عادت کرده‌ایم، بلکه در حوزه فکری نیز همین طریق را دنبال می‎کنیم.

دکتر محمد بقایی ماکان در مورد ضعف تألیفات در حوزه اندیشه در کشور به خبرنگار مهر گفت: در طول تاریخ،  آفرینشهای فکری پیوسته تابع شرایط اجتماعی بوده‎اند. بدین معنا که هرگاه جامعه از رفاهِ مادی، آزادی و تسامح برخوردار بوده نه تنها آفرینشهای فکری بلکه مصنوعات مادی نیز از کیفیت و کمیت بالایی برخوردار بوده‎اند. مثال بارز این مدعا را می‎توان در تطور تاریخ آتن یافت که به سه دوره زرین، سیمین و مسین قابل تقسیم است.

این کارشناس ادبیات فارسی ادامه داد: در دوره نخست به دلیل آنکه شرایط یاد شده در این سرزمین موجود بوده اکابر تاریخ فلسفه نظیر افلاطون از آن برخاسته‎اند که به گفته آلفرد نورث وایتهد فیلسوف قرن بیستمی، هنوز اندیشه‎های او در مقیاس با دیگر فیلسوفان از تازه‎گی بارزی برخوردار است. بنابراین طبیعی است عدم ویژگیهای یادشده در هر جامعه‎ای می‎تواند نتیجه عکس دربرداشته باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات و فلسفه در مورد اینکه چرا محققان و اندیشمندان ما کار ترجمه آثار غربی را به تألیف در آن زمینه ترجیح می‎دهند نیز گفت: حقیقت این است که دنیای شرق نه تنها در زمینه مصنوعات مادی به پخته‎خواری عادت کرده بلکه در حوزه فکری نیز همین طریق را دنبال می‎کند. فراموش نکنیم که بیشترین و مهمترین تحقیقات ایرانشناسی از کشف مفاهیم خطوط باستانی گرفته تا تاریخ اجتماعی و سیاسی و همچنین تذکره‏نویسی محصول غرب است.

این نویسنده و مترجم تصریح کرد: از این نکته می‎توان نتیجه گرفت که فعالیتهای پژوهشی و تحقیقی نیز از همان الگوی پخته‎خواری پیروی می‌کند و به ندرت می‎توان آثار درخور توجهی یافت که حاصل اندیشه محققان داخلی باشد. این ضعف و ایراد بطور طبیعی سر در مسائلی دارد که شرح آن مثنوی هفتاد من کاغذ است.