قم - خبرگزاری مهر: دبیر شورای مدیریت پژوهشی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: مجموعه 33 جلدی فرهنگ قرآن کریم پس از صرف زمانی 17 ساله توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تدوین و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر مزینانی از تدوین و انتشار فرهنگ 33 جلدی قرآن کریم خبر داد و تصریح کرد: این مجموعه، مجموعه بی‌نظیری است که محصول تلاش 17 ساله محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم است.

وی اظهار کرد: این فرهنگ، معجم معنایی معارف و مفاهیم قرآن کریم است که به شیوه‌‌‌ای نو و بی‌‌نظیر و به صورت الفبایی و موضوعی سامان یافته است.

مزینانی بیان داشت: این کتاب حاوی هزاران موضوع قرآنی است که با حضور بیش از 50 محقق در 33 جلد تدوین شد؛ این مجموعه که بزرگ‌‌ترین فرهنگ مفهومی موضوعات قرآنی است علاوه بر نقش اطلاع‌‌رسانی در زمینه معارف قرآن، خود نوعی تفسیر موضوعی به شمار می‌‌آید.

وی اضافه کرد: جلد 26 و 27 این فرهنگ‌نامه دربردارنده فرهنگ پیامبر اعظم(ص) است.

هر جلد حاوی 70 موضوع است

دبیر شورای مدیریت پژوهشی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم یادآور شد: هر کدام از جلدهای فرهنگ قرآن مجید دارای بیش از 70 موضوع است و به منظور دسترسی آسان و سریع به اطلاعات قرآن تدوین شده که مشتمل بر سه هزار مدخل اصلی و بیش از هزاران موضوع فرعی است.

وی همچنین از چاپ جلد هشتم دایرة‌المعارف قرآن کریم در ماه‌های ابتدایی امسال خبر داد و اظهار کرد: مجلدات نهم و دهم این مجموعه تا پایان سال 90 منتشر خواهد شد.

مزینانی عنوان کرد: دایرة‌المعارف قرآن کریم شامل اطلاعات پایه، معتبر و اصیل در باب علوم و معارف و اعلام قرآنى است که به گونه‌‌اى آسان‌‌یاب و روان در دسترس قرآن‌‌پژوهان و اهل تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از ویژگى‌‌هاى این دایرة‌المعارف استوارى بر پایه نظام الفبایى در چینش مدخل‌ها، استفاده از منابع اصیل و متقن و دست اول، ارائه همه آرا و مبانى اصلى در هر موضوع، برخوردارى از نظام ارجاع درون مقاله‌اى و برون مقاله‌اى و بهره‌گیری از نثر معیار است.