معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با مغالطه آمیز خواندن عنوان "جنبشهای نوپدید دینی" تأکید کرد: گروهی سعی دارند با اشاعه باورهایی جامعه مسلمان و حتی متدین مسیحی را نسبت به عقاید و اهداف و احکام دینی خود بی‌تعهد شوند.

حجت الاسلام سیدجواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تعریف جنبشهای نوپدید دینی گفت: این جنبشها به معنای حرکتهایی در بین مردم جهان و اجتماعات مختلف در حال انجام و بسیاری از آنها سازماندهی شده است و جامعه بشری کنونی تصور می کند که اینها جدید هستند در حالیکه در تحلیلهای عمیق آثار، افکار و رفتارشان را می توان در تاریخ بشر در مقابله با انبیای الهی جست و به همین دلیل خیلی نوپدید نیستند اما نسبت به درک امروز جامعه جهانی این حرکتها نوپدید تلقی می شوند.

عنوان" جنبشهای نوپدید دینی" مغالطه است

وی با مغالطه آمیز خواندن عنوان" جنبشهای نوپدید دینی" تأکید کرد: دینی بودن یکی از مغالطه های این عنوان است که از لحاظ روانی برای مردم دنیا جذابیت دارد چراکه بیشتر مردم دنیا می خواهند با دین زندگی کنند.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: همچنین عنوان "نوپدید" بر روی این جریانات برای بسیاری از نوجوانان و جوانان به اقتضای شرایط روحی  و روانی جذاب است اما اینکه بر این جریانات عنوان "دینی" قرار دهیم اصلا درست نیست چراکه اصطلاح "دین" در غالب دنیا بر ادیان الهی مثل زرتشت، یهودیت، مسیحیت و یا اسلام که دارای کتاب و پیامبر هستند، اطلاق می شود.
 
موسوی هوایی ریشه این جریانات را در اندیشه های شیطانی در طول تاریخ دانست و تأکید کرد: جنبشهای نوپدید دینی نه به آن صورت جنبشی است که تحرک اجتماعی صحیح به سمت رشد انسانی باشد و نه نوپدید است چون در گذشته های تاریخ سابقه دارد و شیاطین همین حیله ها را به انسانها زده اند و در مقابل انبیا و دین الهی ایستاده اند و نه دینی است و این سه دروغ پشت سر هم آورده اند و متأسفانه در تحلیلهای عزیزانی که بحث می کنند این مباحث را به گونه ای قبول می کنند و بعد می خواهند نقض کنند در حالیکه ما در اصل این مسئله حرف داریم.
 
 معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: به هرحال ما با پدیده ای روبرو هستیم که در این پدیده یک سلسله رفتارهای برآمده که تکیه گاهشان برخی از نکته ها و باورهای غلطی است که آن را عقیده می پندارند.
 
تشریح آخرین مدلهای تبلیغی جریانات معنویت گرا/ پنهان بودن آثار تخریبی و بلندمدت برخی کلاسها
 
وی وهابیت را نمونه ای از فرقه سازی ها توسط انگلیس دانست و گفت: این جریانات جدید از حدود 70 سال پیش شروع و تقویت شده است و به جهت آثار اجتماعی و سیاسی که اینها داشته اند در تنور آن دمیده اند و صد در صد هم به نفع استکبار و صهیونیست است تا جوانان بیشتری در مناطق مختلف دنیا گرفتار شوند و در ابتدا جامعه خودشان را هدف قرار می دهند تا با مسخ جوانان و مردم خود، جامعه سؤالی از سردمداران خود نکند و هدف بعد جوامع دیگر است که جامعه بشری در مقابل چپاولها و ظلمهای آنها سؤالی نداشته باشند.
 
وی کلاسهایی چون زندگی موفق، تصویرسازی ذهنی، تفکر خلاق، جذب انرژی مثبت، حلقه کیهانی و... را از آخرین مدلهای  این جریانات نوپدید خواند و گفت: آنها سعی دارند با اشاعه باورهایی جامعه مسلمان و حتی متدین مسیحیت را به این سمت بکشانند تا آنها نسبت به عقاید و اهداف و احکام دینی خود بی تعهد شوند و عقاید و آرا جریان دیگری را بپذیرند. شاید بخش بسیار کمی از مطلب اینها درست باشد اما خاستگاه آن غلط است.
 
حجت الاسلام موسوی هوایی افزود: این جریانات منحرف شاید به ظاهر ضد دینی نباشند اما به علت پنهانی بودن آثار تخریبی، خطرناک تر هستند چون بیشتر مردم در مواجهه با عناوینی مثل شیطان پرستی و ...  با فطرت آگاه خود می توانند تشخیص دهند اما شناخت جریانات منحرف و ضاله ای که ظواهر قشنگ و رنگ و لعاب دینی دارند، بسیار سخت است.
 
وی یادآور شد: امروز شیادی تمامی کسانی که مدعی مباحثی چون تفکر خلاق، انرژی درمانی، جذب انرژی مثبت و ... بودند روشن شده است. ممکن است یک استثنائاتی وجود داشته باشد اما این تأثیرات مداوم نبوده و تمام آن بر اساس یک سلسله سناریوها نوشته شده است و امروز وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و نهادهای فرهنگی ما خیلی هوشیارانه نسبت به این مسائل اقدام می کنند.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر نقش مراجع و دین شناسان برجسته در شناخت جریانات انحرافی افزود: اگر بخواهیم نسخه واحدی برای تمام این جریانات بدهیم، باید بگوییم که چون بر مبنای معارف الهی و برگرفته از اخلاق دینی با نگاه اهل بیت(ع) و امام راحل و مقام معظم رهبری و بر مبنای فقه و شرع مقدس نیست، اینها باطل است.
 
این جریانات به ظاهر ضددینی نیستند بلکه به ظاهر غیردینی هستند/ توجه به خاستگاه برخی از جریانات به ظاهر دینی
 
وی تصریح کرد: این جریانات به ظاهر ضددینی نیستند بلکه به ظاهر غیردینی هستند و حتی ممکن است برخی از مطالب آنها مورد تأیید دین هم باشد اما به جهت اینکه اینها غیردینی است که ارتباط ما را از دین قطع می کند و اهمیت احکام شرع را کمرنگ می کند و با معارف و فقه شیعی تطبیق ندارد، قابل پذیرش نیستند.
 
موسوی هوایی با اشاره به اهمیت خاستگاه جریانات معنویت گرا تأکید کرد: حتی اگر بپذیریم با معارف شیعی ما هم تطبیق داشته باشد، باید دید خاستگاه و منشأ آن کجاست. شما در دوران مشروطه می بینید روضه امام حسین(ع)برگزار می شود و مردم را برای آن دعوت می کنند و خرج هم می دهند اما کجا؟ در سفارت انگلیس! ما نمی توانیم به سادگی و به سرعت این انحرافات را بشناسیم اما تاریخ درسهای بزرگی به ما داده یکی از این درسها این است که عاقل از فرد عالم و دانا تبعیت کند لذا باید از افراد آگاه و دین شناس در مورد حضور در این کلاسهایی که عنوان می کنند و با شهریه هایی که تعیین می کنند سؤال کرد.
 
علت گرایش برخی به محافل معنویت گرا/ تقاضا زیاد و عرضه کم است

وی در پاسخ به این سؤال که علت گرایش برخی افراد به این محافل و کلاسها را در چه می دانید؟ گفت: دو منشأ دارد یکی تقاضا که زیاد است و یکی عرضه که کم است. وقتی جوانان به معنویت گرایش دارند و هنوز دو هفته مانده به ایام اعتکاف دانشگاههای مختلف و مساجد پر می شوند و دانشجویان در مواجهه با محدودیت جا حتی گریه می کنند، خب این نیاز و عطش وجود دارد. اما حالا ما چی عرضه می کنیم؟ ما عُرضه نداریم که عرضه کنیم.
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات تأکید کرد: متأسفانه ما به صورت هماهنگ روحانی، مدرس و معلم خوب تربیت نکردیم که این نیروها به جای مسائل مادی به معنویت توجه کنند و زیست الهی و دینی داشته باشند. چون ما نتوانستیم عرضه مناسب و به اندازه داشته باشیم یک عده ای سوء استفاده می کنند و می گویند ما هستیم آنچه شما در پی آن هستید. این اشتیاق و نیاز باید درست پاسخ داده شود که صدا و سیما، سینما، مطبوعات ما به طور گسترده می توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند.
 
وی با تأکید بر به کارگیری ابزارهای مختلف فرهنگی برای مقابله با جریانات منحرف معنویت گرا گفت: گسترش تولیدات فرهنگی و تربیت انسانهای فرهنیخته در حوزه و دانشگاه و رساندن این انسانها به مخاطبان بسیار مهم است ضمن اینکه نظام آموزش و پرورش ما باید از ابتدا جهت گیری معنوی و خدایی و اهل بیتی و قرآنی و انقلابی داشته باشد و غیر از آن باطل است.
 
حجت الاسلام موسوی هوایی در پایان با انتقاد از کسانی که ورود هر مسئله ای به جامعه را نشانه جامعه چند صدایی می دانند، تأکید کرد: باید سلایق مختلف در چارچوب احکام شرع و قانون اساسی باشد و اگر خارج از آن و ساختارشکنانه بود اصلا پذیرفته نیست و میکروبی است که سریع سرایت می کند و باید جلوی آن را گرفت. ما باید در تولیدات فرهنگی خود از عروسک و بازی های رایانه ای گرفته تا تولیدات فیلم و سریال و... که فرهنگ عمومی را شکل می دهد و حتی نوع مدیریت شهری ما باید عاری از میکروب فرهنگی باشد که گناه، بی حیایی و... نمونه هایی از میکروب فرهنگی هستند که باید به مقابله با آنها بپردازیم.