سمنان - خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده دو قلاده یوزپلنگ پس از 28 سال در منطقه خوش ییلاق خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ظهرابی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران در سمنان گفت: آخرین باری که گونه نادر یوزپلنگ در منطقه خوش ییلاق مشاهده شده است مربوط به 27 تا 28 سال پیش است.

وی با بیان اینکه محیط بانان این اداره کل در چند روز اخیر موفق به عکسبرداری از این دو قلاده یوزپلنگ شده اند، گفت: دو نفر از محیط بانان این اداره کل در منطقه امن خوش ییلاق  موفق به عکسبرداری از این یوزپلنگ ها شدند.

ظهرابی با بالغ دانستن این دو قلاده یوزپلنگ گفت: مشاهده گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در این منطقه نشان دهنده وضعیت مطلوب زیستگاه و شرایط مطلوب زندگی این گونه در استان سمنان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: در استان سمنان تاکنون در سه منطقه توران، پارک کویر و منطقه خوش ییلاق گونه نادر یوزپلنگ آسیایی مشاهده شده است.
 
به گفته وی، در سه ماهه اول امسال در منطقه توران بیش از 17 قلاده یوزپلنگ مشاهده شده است.

ظهرابی افزود: از 17 قلاده یوز مشاهده شده در سالجاری 11 قلاده آن توله و بقیه شامل یوز ماده بوده است که موید افزایش جمعیت این گونه در سال جاری و افزایش امنیت در ذخیره گاه زیست کره توران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: بیشتر مکانهای مورد مشاهده با فاصله زیاد از هم بوده است و این امر بیانگر این مساله است که یوز ماده به همراه توله‌ها قادر به پیمودن مسافت طولانی نیست.