حمیدرضا شکارسری دبیر کنگره شعر آئینی هلال از برگزاری این کنگره در اول دیماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگارمهر، افتتاحیه کنگره شعر مذهبی هلال و مراسم رونمایی از مجموعه شعر «نخلستان» سروده غلامرضا سازگار صبح امروز پنجشنبه 16 تیر در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

فتحی: عزت نفس سازگار بی‌نظیر است

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام حسین فتحی رئیس موسسه فرهنگی هلال با اشاره به فرآیند دسته‌بندی اشعار و نوحه‌های مذهبی در این موسسه، گفت: در فرآیند دسته‌بندی اشعار در این موسسه به این نتیجه رسیدیم که در بحث شعر آئینی باید رویکرد تازه‌ای داشت و این مسئله به ویژه در حوزه اطلاع رسانی نسبت به این اشعار خود را بسیار دقیق‌تر نشان می‌دهد چرا که به اعتقاد من شاعران و مداحان نیز با بهر‌مندی از نظام اطلاع رسانی درست درباره شعر آئینی به بهترین نحو نسبت به آن آسیب زدایی خواهند کرد.

وی ادامه داد: پایگاه اینترنتی مدایح به همین منظور از سوی موسسه هلال راه‌اندازی شد تا افراد از هر کجا و در هر موقعیتی  بتوانند به اشعار و سروده‌های مذهبی دسترسی داشته باشند که تا کنون این پایگاه با بیش از 61 هزار و 400 بازدید‌کننده توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند.

رئیس موسسه فرهنگی هلال ادامه داد: در حوزه شعر آئینی فهم شعر و مضمون آن بسیار مهم است و در این راستا با توجه به راه‌اندازی سیستم تلفن گویا این امکان را فراهم آوردیم تا اشخاص بتوانند علاوه بر شنیدن شعر به کمک نمابر نسخه متنی آن را نیز دریافت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتاب نخلستان گفت: عزت نفس و سلامت اشعار سازگار و انطباق آنها با مفاهیم دینی و روایات نسبت به سایر شارعان واقعا بی نظیر است و کتاب نخلستان نیز در واقع مجموعه‌ای است از منتخب چهار کتاب سابق او با نام نخل میثم که به همت یوسفعلی میرشکاک و محمدسعید میرزایی تدوین شده است.

فتحی همچنین با اشاره به برگزاری کنگره شعر آئینی هلال افزود: این کنگره با رویکرد خاص و به دنیال دیدار مقام معظم رهبری با شاعران آئینی کشو در سال جاری، در دست برگزاری قرار گرفته است و سعی ما در این است طی این کنگره قالب و مضامین شعر آئینی کشور به بوته نقد کشیده شود.

شکارسری: سازگار شاعری تمام عیار است

در ادامه این مراسم حمیدرضا شکارسری دبیر نخستین کنگره شعر آئینی هلال ددر بخش اول سخنرانی خود به بیان ویژگی‌های شعر غلامرضا سازگار پرداخت.

وی در تشریح چهار ویژگی شعر سازگار که او را در زمره شاعران حرفه‌ای قرار می‌دهد، گفت: استمرار و تداوم شاعری در سازگار باعث شده که او هرگز از صحنه شاعری در 60 سال گذشته بیرون نرود. در کنار این داشتن موتیو شعری و تمسک به گونه بخصوصی از شعر در طول سال‌های زندگی اش او را به عنوان شاعری حرفه‌ای و تمام عیار مطرح کرده است.

شکارسری افزود: فراوانی آثار و نیز تنوع موضوعات شعری علی رغم وجود یک گونه در کار سازگار نیز نشان از حرفه‌ای بودن کار شعر نزد اوست.

کنگره شعر هلال به دنبال ایجاد گفتمان مذهبی است

شکارسری در ادامه به برگزاری کنگره شعر هلال اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف کنگره‌هایی از این دست ایجاد فضا و گفتمان دینی و مذهبی  در جامعه است و به نظر من ایجاد دبیرخانه دائمی کنگره شعر هلال در ایجاد این گفتمان یک ضرورت است که این دبیرخانه هم‌اکنون تشکیل شده است و اساس‌نامه‌ای نیز برای آن و نیز برگزاری کنگره در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کنگره شعر هلال برای اینکه بتواند خود را از حاشیه به متن برساند، به دنبال ایجاد تفاوت‌های شکلی در نحوه برگزاری بود و به همین منظور تمامی مراحل داوری و انتخاب و دریافت شعر در این کنگره در فضای مجازی تعریف شده است.

شکارسری همچنین با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه این کنگره در یکم دی‌ماه سال جاری از «امام سجاد (ع) و نیایش»، «امام سجاد (ع) و دعای ابوحمزه ثمالی»، «شخصیت مبارزات حضرت سجاد (ع)»، «خطبه‌ها حضرت سجاد بعد از عاشورا» و نیز «حضرت سجاد (ع) و قیام التوابین» به عنوان موضوعات این جشنواره نام برد.

انسانی: همه شاعران آئینی‌اند

علی انسانی شاعر و مداح اهل بیت (ع) نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود با بیان اینکه «امروزه برخی رغبت مردم به شعر آئینی را تاب نمی‌آورند» گفت: در دیدار سال 74 شاعران آئینی با مقام معظم رهبری خواستار حمایت ایشان از ایجاد یک تشکیلات برای شاعران مذهبی شدیم و امروز خدا را شاکریم که دبیرخانه کنگره شعر آئینی کار خود را آغاز می‌کند.

ور در ادامه با اشاره به اشعار سازگار گفت: من تفکیک شعرای آئینی و غیرآئینی را نمی‌پسندم. به نظر من همه شعرا مذهبی‌اند اما در تولید اثر مذهبی برخی کمتر و برخی بیشتر فعال هستند.

وی همچنین افزود: در حوزه شعر نقد است که باعث بالا رفتن شعر می‌شود. نقد دشمنی نیست بلکه نوعی تصدیق و تقبیح نگاه شاعران به شمار می‌آید.

ادامه دارد...