رئیس شورای شهر تهران در مورد استعفای اعضای شورای شهر برای انتخابات، طرح ایجاد 22 فرمانداری در تهران، ثبت اموال اعضای شورای شهر و دلایل اجرایی نشدن طرح تفصیلی شهر تهران توضیح داد.

مهدی چمران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که چند نفر از اعضای شورای شهر تهران برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا داده اند گفت: این از اسرار است هر چند که برخی اخبار و شایعات در این مورد عنوان شده است.

وی افزود: اگر هر یک از اعضای شورای شهر برای کاندیداتوری و شرکت در انتخابات مجلس قصد استعفا داشته باشند باید نامه درخواست استعفا در صحن شورا مطرح و با تصویب اعضای مجلس پذیرفته شود که تاکنون چنین درخواستی به بنده اعلام نشده است.

رئیس شورای شهر تهران در مورد این پرسش که چه نمره ای به عملکرد شهردار تهران می دهید گفت: از من در مورد نمره به شهردار سوال نپرسید چون معمولا نمره کمی می دهم البته انتقادات و مشکلات را بیشتر به صورت دوستانه به وی و همکارانش گفته ام ولی کارهای خوبی هم در شهرداری تهران انجام شده است.

درخواست چمران برای ثبت اموال اعضای شورای شهر

چمران در پاسخ به این پرسش که چرا قانونی برای ثبت اموال و دارائیهای اعضای شورای شهر برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی نداریم گفت: در دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران دفترچه هایی را که برای ثبت اموال و داراییهای وزرا و مسئولین توزیع می شود به صورت داوطلبانه به اعضای شورای شهر دادیم که یکی از آنها شخص آقای احمدی نژاد بود و هنوز هم این دفترچه در اختیار من است ولی به واقع هنوز قانونی برای ثبت اموال و دارائیهای اعضای شورای شهر نداریم.

وی افزود: به اعتقاد من باید مجلس در این مورد قانونی را وضع کند تا مانع از هرگونه سوء استفاده اعضای شوراهای شهر سراسر کشور شود زیرا در برخی از شهرهای جدیدالتاسیس به دلیل غیر بومی بودن شهروندان امکان حضور برخی سودجویان و دلالان در شوراها وجود دارد. در این زمینه می توان به ماجرای یکی از اعضای شورای شهر اسلامشهر یا نسیم شهر در چند سال گذشته اشاره کرد.

شورای شهر بعدی حضور هنرمندان را تجربه می کند

رئیس شورای شهر تهران در مورد این انتقاد که آیا حضور ورزشکاران خوشنام به عنوان کاندیدای عضویت در شورای شهر بدون آنکه تخصصی در امور شهری داشته باشند موجب تضعیف شورا نمی شود گفت: انتخاب و تعیین صلاحیت اعضای شورا بر عهده شورای شهر نیست ولی نمی توان افراد را از کاندید شدن منع کرد هر چند که هنرمندان هم دارند آرام آرام خود را برای عضویت در شورای شهر حاضر می کنند.

فعالیت کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران قابل تقدیر است

چمران در پاسخ به این پرسش که کدام یک از کمیسیونهای شورای شهر بیشترین فعالیت را در این دوره داشته است گفت: سه کمیسیون برنامه و بودجه، فرهنگی و عمران در حد مطلوبی بسیار قوی فعایت کرده اند ولی در این میان بیشترین فعالیت را کمیسیون برنامه و بودجه به ریاست آقای خادم انجام داده و تلاش و وقت زیادی صرف کرده اند.

شهرداری تهران در دهه 60 و دهه 70 به هیچ عنوان حسابرسی نشده است

رئیس شورای شهر تهران از به هم ریختگی سیستم مالی شهرداری تهران در سنوات گذشته انتقاد کرد و افزود: هر چند که امروز نسبت به گذشته سیستم مالی شهرداری تهران بهتر شده ولی بازهم با چالشهایی روبرو است.

وی افزود: شهرداری تهران در دهه 60 و دهه 70 به هیچ عنوان حسابرسی نشده است زیرا حسابرس ها که سر از کارها در نمی آوردند و می گفتند به هیچ عنوان قابل حسابرسی نیست. از سال 82 تاکنون موضوع اصلاح سیستم در حال انجام است.

به عنوان مثال در گذشته از صد پروژه تنها دو پروژه به مزایده گذاشته می شد ولی امروز در ظرف مدت سه سال این تعداد به 70 درصد رسیده و هنوز جای کار دارد.

چمران گفت: با اینکه شورای شهر تهران و شخص آقای قالیباف موافق اجرا طرح جامع تفصیلی هستند ولی بافت شهرداری همچنان مقاومت می کند. زیرا آنها می گویند این طرح موجب کاهش درآمدهای شهرداری می شود. با اجرای این طرح تمام سیستم شهرداری داری الکترونیکی و نرم افزاری شده و شخص نمی تواند به تنهایی تصمیم گیری کند و راه هرگونه اشتباه و سوء استفاده های احتمالی گرفته خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز این طرح اجرایی نشده گفت: قرار بود طرح از ابتدای سال 90 اجرایی شود ولی چون هنوز نقشه های GIS وارد نرم افزار نشده و سیستمهای نرم افزاری هم آماده نیستند زمان بر شده است.

تهران 2 فرمانداری زیادی دارد

چمران در پاسخ به این پرسش که آیا شما موافق طرح 22 فرمانداری در شهر تهران هستید گفت: به نظر بنده همین فرمانداریها هم اضافی هستند به عنوان مثال شمیران و ری فرمانداری دارد ولی شورای شهر و شهرداری اش برای تهران است. به اعتقاد من اگر تنها یک فرمانداری در تمام تهران باشد مدیریت آسانتر است.

-----------------
گفتگو از سید هادی کسایی زاده