استاد اسلام‌شناسی دانشگاه مک مستر کانادا با اشاره به اینکه شیعیان در زمان انتظار فرج مسئولیت بزرگ و سنگینی برعهده دارند، ضرورت اتحاد را مورد تأکید قرار داد و گفت: شیعیان باید با تزکیه نفس زمینه ظهور آن حضرت را فراهم آورند.

دکتر لیاقت تکیم استاد اسلام‌شناسی دانشگاههای دنور آمریکا و مک مستر کانادا که خود مسلمان شیعه است در مورد این موضوع که جایگاه منجی در ادیان به چه صورتی است گفت: بحث منجی و موعود منحصر و محدود به دین اسلام نیست. در ادیانی چون مسیحیت، یهودیت و زرتشت نیز اعتقاد به ظهور منجی وجود دارد.

وی افزود: پیروان این ادیان هم معتقد هستند که در آخرالزمان منجی ظهور، با ظلم و ستم مبارزه و عدالت را برقرار خواهد کرد. لذا ظهور منجی تحقق قول خداوند و وعده اوست.

استاد اسلام شناسی دانشگاه دنور آمریکا تصریح کرد: بر این اساس منجی ظهور خواهد کرد تا قول خداوند در خصوص مبارزه حق علیه باطل تحقق یابد. در مسیحیت نه تنها عیسی بن مریم منجی است بلکه پیروان او به بهشت وارد می‌شوند و کسانی که یار و یاریگر او نیستند وارد جهنم خواهند شد.

مؤلف "شیعیان در آمریکا" در ادامه تأکید کرد: ولی باید توجه داشت که در مذهب تشیع موضوع مهدویت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از خود شخص پیامبر(ص) در مورد حضرت مهدی(عج) روایت و حدیث وجود دارد.

وی یادآور شد: شیعه چون از روز اول و از زمان اهل بیت (ع) تحت ظلم و ستم قرار داشته، عقیده ویژه‌ای به منجی دارد تا روزی ظلم و ستم به پایان برسد. از سوی دیگر حضرت مهدی برای شیعیان امام حاضر است و لذا چون این عقیده در شیعه وجود دارد بحث مهدویت و حضرت مهدی از جایگاه و اهمیت خاصتری برای شیعیان برخوردار است.

تکیم در مورد وظایف شیعیان و منتظران در زمان غیبت امام عصر نیز تصریح کرد: وظیفه زیادی متوجه شیعیان است. ما باید با تزکیه نفس زمینه ظهور آن حضرت را فراهم آوریم. باید از درون خود آغاز و تزکیه نفس کنیم تا مورد قبول امام عصر باشد. تزکیه نفس مهمترین وظیفه شیعیان در زمان انتظار است.

مؤلف "پرسشهایی از فقه" در پایان تأکید کرد: مسلمانان باید اتحاد خود را در زمان انتظار حفظ و تقویت کنند. اختلاف و تفرقه میان شیعه و سنی چیزی است که بازتاب و انعکاس نامناسبی در سطح رسانه‌های بین المللی پیدا می‌کند. این اختلاف و تفرقه میان مسلمانان از جمله مسائلی است که مورد پسند و قبول امام عصر نیست.