قم - خبرگزاری مهر: معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: به همت محققان مرکز سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی واحد استان قم سلول‌های بنیادی از خون بند ناف استخراج شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا طباطبایی قمی قبل از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با تبریک 16 مرداد به عنوان سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی درباره این موفقیت جدید جهاد دانشگاهی  گفت: این موفقیت توسط محققان مرکز سلولهای بنیادی جهاد دانشگاهی واحد استان قم و در آستانه 16 مردادسال روز تاسیس جهاد دانشگاهی صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به آینده روشن کشور در زمینه سلول درمانی، جهاد دانشگاهی واحد استان قم در سال گذشته اقدام به راه اندازی آزمایشگاه تخصصی سلول های بنیادی در قم کردند که با تلاش محققان این مرکز در انجام تحقیقات، امسال شاهد موفقیت استان قم در زمینه استخراج سلولهای بنیادی از خون بند ناف هستیم.

دستاورد جدید کاملا بومی است

وی با اعلام این که کلیه مراحل استخراج سلولهای بنیادی به شکل بومی و توسط متخصصان این مرکز انجام گرفته است افزود: در این روش بعد از دریافت خون از بند ناف نوزاد، با فرآوری های انجام شده، سلول های بنیادی از نمونه استخراج می شود و در صورتی که دارای استانداردهای جهانی باشد، فریز می شود و تا 20 سال قابلیت نگهداری برای بیمار را دارا است.

طباطبایی گفت: ویژگی منحصر به فرد استفاده از سلولهای بنیادی در درمان این است که چون این سلولها از خود شخص گرفته می شود، بدن انسان نسبت به آن سازگاری دارد و هیچ واکنش تدافعی از خود نشان نمی دهد.

استفاده مشروط اعضای خانواده از سلول

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم در پاسخ به این سئوال که آیا از نمونه استخراج شده می توان برای اقوام شخص هم استفاده کرد گفت: درصورت نیاز اعضای خانواده به استفاده از سلولهای بنیادی، با انجام آزمایش HLA که به بررسی ژنتیکی می‌پردازد و درصورت دارا بودن شاخص های لازم افراد خانواده نیز می توانند از این سلول ها استفاده کنند.

محمدابراهیم فقیه زاده رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم چند روز قبل از انتشار خبرهای خوش درباره موفقیت جهاد دانشگاهی در عرصه سلول های بنیادی به مناسبت 16 مرداد؛ سال روز تاسیس جهاد دانشگاهی خبرداده بود که این موفقیت یکی از این خبرها محسوب می شود.