برخی از اعضای ائتلاف اتحاد ملی عراق بر ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان در موعد مقرر بر اساس توافقنامه امنیتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری قطر، "علی شبر" گفت : ائتلاف اتحاد ملی عراق مخالف حضور حتی یک نظامی آمریکایی تحت هر عنوانی است.

وی افزود: عراق ممکن است از تجارب آمریکا پس از خروج اشغالگران استفاده و برخی تجهیزات مورد نیاز امنیتی خود را از آمریکا تامین کند.

شبر در ادامه تصریح کرد: نیروهای امنیتی عراقی نیاز به آموزش و تجهیز بیشتر دارند، اما ضرورتی ندارد که این موضوع حتما از طریق نظامیان آمریکایی انجام شود، کشورهای دیگری نیز وجود دارند که در این زمینه از پیشرفت خوبی برخوردار هستند.

"علی کردی الحسینی" دیگر عضو ائتلاف اتحاد ملی گفت : اتحاد ملی مخالف تمدید توافقنامه امنیتی است و نیروهای عراقی قادر به انجام ماموریتهای امنیتی هستند، اما حضور تعداد اندکی از آمریکایی ها برای آموزش اشکالی ندارد.

وی افزود: همه گروههای سیاسی درباره خروج نظامیان آمریکایی متفق القول هستند و موضوع حضور نظامیان آمریکایی یکی از محورهای نشست رهبران گروههای سیاسی خواهد بود.

از سوی دیگر "هیثم الجبوری" دیگر عضو اتحاد ملی عراق تصریح کرد: مقامات دولت آمریکا از عراقیها خواسته اند که هر چه سریعتر موضع خود را در قبال نظامیان این کشور مشخص کنند.

شایان ذکر است که نظامیان آمریکایی باید بر اساس توافقنامه امنیتی پایان سال جاری میلادی، خاک عراق را ترک کنند، اما واشنگتن می کوشد به حضور نظامی خود ادامه دهد.