قم - خبرگزاری مهر: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسانی در نظام هستند که به اندازه هفت پشتشان ثروت دارند اما زکات خود را پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، شامگاه پنج شنبه در جلسه تفسیر شرح نصایح امام محمد باقر‌(ع) به جابر بن یزید جعفی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه برخی‌ها از بدست آوردن درآمد در سالهای پیری پشیمان می‌شوند که این همه دارایی را برای چه جمع کرده است، افزود: کسانی در نظام هستند که به اندازه هفت پشتشان ثروت دارند اما زکات خود را پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه انسان گاهی اسیر خیالات و اوهام می‌شود بدون اینکه به عاقبت کارخود و اینکه درآن دنیا چگونه جایگاهی خواهند داشت فکر کند، گفت: برخی از افراد به جنون حرص گرفتار می‌شود و دنبال آرزوهایی هستند که مانع از تکامل انسان می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: کمال در بدست آوردن امکانات مادی نیست و اگر بخواهیم حرص در ما ریشه نکند باید زهد داشته و به دنیا و لذات آن بی‌رغبت باشیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) تصریح کرد: برخی‌ها گرفتار آرزوی‌های طولانی شده‌اند و آدمی باید فکر کند که چه میزان از این امکانات را می‌توان به آن دنیا ببرد و این دارایی‌ها چه نیازی از آخرت او را برطرف می‌کند.

علی(ع) زاهد‌ترین مردم بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حضرت علی(ع) زاهد‌ترین مردم بعد از پیامبر اسلام(ص) بوده است افزود: در نظر امیرالمومنین(ع) حکومت بر مردم هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه توسط آن بتواند حقی را احیا کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: حضرت با دست خود چاه‌های آبی را حفر می‌کرد که امروز در عراق به نام چاه‌های علی معروف است و حضرت بار هسته خرما را به دوش می‌کشید و آن‌ها را می‌کاشت و با دست خود آن را آبیاری می‌کرد تا رشد کنند.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: اینگونه فعالیت‌ها هیچ منافاتی با زهد و عبادت حضرت علی(ع) نداشت بلکه از طرفی درآمد حاصل از آن را به فقرا و نیازمندان می‌بخشید.

گاهی انسان خودش را گول می‌زند

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه انسان موجود عجیبی است وگاهی خودش را گول می‌زند افزود: انسان نباید دلبسته دنیا ولذات آن باشد، بلکه باید از آن چیزهایی که دوست دارد به نیازمندان و فقرا هدیه کند که این امر در سیره اهل بیت (ع) بوده است.

وی عنوان کرد: انفاق از چیزهایی که انسان نسبت به آن دلبستگی و علاقه دارد باعث می‌شود از دنیا دل بکند و این امر منافاتی با فعالیت انسان در بخش‌های اقتصادی، علمی ندارد.

دو خطر در کمین امت رسول الله است

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) عنوان کرد: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند دو خطر را در کمین امت من است، اول پیروی از هوای نفس و دیگری داشتن آرزوهای دور و دراز.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این دو خطر از زبان پیامبری عنوان شده است که خود در جامعه به دنبال دردهای مردم بود و می‌دانست چه چیزهایی باعث ازبین رفتن آخرت انسان خواهد شد.

مصباح یزدی با بیان اینکه آرزو چیز بدی نیست و اگر امید و آرزویی در زندگی آدمی نباید قادر به ادامه زندگی نیست افزود: تعبیر آرزو در اخلاق اگر انسان را از تکلیف شرعی و رسیدن به سعادت و کمال باز می‌دارد، مذموم شمرده شده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) تصریح کرد: آرزوی پیشرفت در امور معنوی و دستیابی به مراتب کمال یا تحصیل علوم مختلف و یا رسیدن به ثروت برای کمک به محرومان نه تنها مذموم نیست بلکه به آن سفارش شده است.

برخی آرزوهای انسان خیال‌پردازی است

وی با بیان اینکه برخی از آرزو‌های انسان خیال‌پردازی است، افزود: نیت آرزو‌ها مهم است که اگر دلبستگی به دنیا را در بر داشته باشد آرزوی‌های نامعقول و خلاف شرع به حساب می‌آید.

آیت الله مصباح در ادامه رعایت قناعت در زندگی را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: باید با احترام به مسئله قناعت نگاه شود و انسان باید کاری که عقل و خداوند می‌پسندد آن را انجام دهد و از تنبلی پرهیز کند چرا که تنبلی را هیچ آئینی نمی‌پسندد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: قناعت یعنی اکتفا کردن درآنچه مورد نیازمصرف است و بیش از آن حد نباید مصرف کرد و دشمن غناعت هم حرص است.

کبر، حسد و تکبر هم پایه کفر است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در روایاتی برای کفر چند پایه ذکر شده است افزود: سه چیز است که از آن‌ها به عنوان پایه کفر نام می‌برند که آن سه چیز کبر، حسد و تکبر است.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: اگر بخواهیم قانع باشیم باید از حرص پرهیز کنیم در حالی که حرص در وجود همه انسان‌ها وجود دارد و آدمی دوست دارد هر چه بدست می‌آورد به دنبال بیشتر از آن باشد.