شیراز - خبرگزاری مهر: معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن فارس از کشف 327 میلیون تن مواد معدنی در استان فارس از ابتدای امسال تا کنون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، داود حسینی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 24 فقره گواهی کشف با ذخیره 120 میلیون تن مواد معدنی در استان فارس صادر شده است.

وی افزود: این گواهی کشفها در مورد کشف معادن سنگ مرمریت، گوگرد، سنگ لاشه و نمک، خاک، گچ، خاک صنعتی و آهک صادر شده است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن فارس تصریح کرد: بخش خصوصی برای کشف این معادن 14 میلیارد ریال هزینه کرده و اکنون این معادن در شهرستانهای شیراز، اقلید، بوانات و آباده قرار دارد.

حسینی اظهار داشت: همچنین از ابتدای امسال تا کنون برای 42 معدن جدید با ذخیره 217 میلیون تن، پروانه بهره برداری صادر شده است.

وی اضافه کرد: از این معادن که با سرمایه گذاری 204 میلیارد ریال به مرحله بهره برداری رسیده اند سالانه چهار میلیون و 300 هزار تن مواد معدنی استخراج می شود.

معادن امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن فارس یادآور شد: معادن یادشده بیشتر شامل سنگ لاشه، شن و ماسه، مرمریت، خاک صنعتی، گرانیت، تراورتن، سنگ گچ و آهن است.

به گفته وی در این معادن جدید 474 نفر مشغول به کار خواهند شد.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر در استان فارس 340 معدن فعال با سرمایه گذاری بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال مشغول به فعالیتند که ذخیره معدنی این معادن حدود یک میلیارد تن برآورد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین اکنون گواهی کشف صادر شده برای معادن بهره برداری نرسیده و یا متروکه در استان فارس حدود یک میلیارد و 300 میلیون تن است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن فارس تاکید کرد: باید با اتخاذ سیاستهای حمایتی مکتشفین معادن را به بهره برداری از معادن خود ترغیب کرد ضمن این که زمینه ایجاد و استقرار صنایع فرآوری این مواد معدنی را در استان فراهم کنیم.

حسینی گفت: با استقرار و راه اندازی صنایع فرآوری مواد معدنی علاوه بر جلوگیری از صادرات خام مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای استان و کشور، می توان مشکل اشتغال استان را نیز برطرف کرد.

همچنین به گفته حسینی از ابتدای امسال تاکنون 45 فقره پروانه اکتشاف در استان فارس صادر شده است که 18 فقره آن برای کشف مصالح ساختمانی از جمله سنگ مرمریت، سنگ آهک، سنگ لاشه و سنگ گچ و 27 فقره مربوط به اکتشاف مواد معدنی فلزی از جمله سنگ آهن، کرومیت، منیزیت، سیلیس، نمک آبی، خاک نسوز و صنعتی و مس بوده است.