خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: سیزدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان در حالی یکشنبه شب در دایگو کره جنوبی به پایان رسید که کسب نخستین مدال تاریخ دوومیدانی ایران توسط احسان حدادی، تاریخی‌ترین نتیجه این رشته ورزشی را رقم زد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به کره جنوبی، سیزدهمین دوره رقابتهای دوومیدانی قهرمانی جهان در حالی یکشنبه شب در دایگو به اتمام رسید که پرتعدادترین تیم دوومیدانی تاریخ کشورمان در این مسابقات با کسب نشان برنز حدادی نه تنها بهترین نتیجه تاریخ این رشته در جهان را بدست آورد بلکه برای نخستین بار پرچم ایران در بزرگترین رویداد تک رشته ای جهان برافراشته شد و نام ایران وارد رنکینگ جهانی فدراسیون دوومیدانی شد.

بزرگترین تیم دوومیدانی ایران متشکل از احسان حدادی، سجاد مرادی، هادی سپهرزاد، امین نیک فر، محمد صمیمی، کاو موسوی و مریم طوسی  در رقابتهای دوومیدانی جهان صاحب دستاوردهای مهمی چون کسب اولین مدال دوومیدانی  ایرن در رقابتهای قهرمانی جهان، دریافت دو سهمیه ورودی المپیک و ثبت نخستین حضورها در مسابقات جهانی همچون پرتاب چکش، دهگانه، دوی سرعت زنان و پرتاب وزنه شد.

محمدرضا کاظمی آشتیانی سرپرست فدراسیون دوومیدانی پیش از این رقابتها کسب تنها یک سهمیه المپیک را ایده آل تصور می کرد اما این پیش بینی با کسب مدال و دو سهمیه فراتر از انتظار جامعه دوومیدانی پیش رفت.

کار بزرگ حدادی در جهان
احسان حدادی قهرمان پرتاب دیسک ایران و آسیا در حالی برای دومین بار در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرد که پیش از این به عنوان نخستین فینالیست ایرانی حاضر در این رقابتها در اوازکا ژاپن بهترین نتیجه را برای دوومیدانی کاران کشورمان درعرصه مسابقات قهرمانی جهان بدست آورده بود. حدادی در اوزاکا به عنوان نخستین دوومیدانی کار ایرانی در فینال رقابتهای جهانی در مکان هفتم ایستاد تا در زمان خود تاریخی ترین نتیجه دوومیدانی ایران را رقم بزند.

اما این بار حدادی در نقطه اوج خود و در فاصله کمتر از یک سال تا بازیهای المپیک لندن ضمن کسب بهترین رکورد فصل اش بار دیگر به آسانی به ورودی المپیک دست یافت و برای اولین بار افتخار حضور یک ایرانی بر روی سکوی مسابقات دوومیدانی جهان را از آن خود کرد. 

حدادی که  به خاطر مشکل جسمی مربی اش و همکاری نکردن مربیان خارجی( به دلیل نزدیکی با المپیک) از نبود مربی تخصصی آن هم در فاصله یک سال تا المپیک لندن همچنان گلایه مند است اولین مدال برنز خود را در پایان این مسابقه تقدیم به ملت ایران و رهبر انقلاب کرد.

صمیمی امیدوار به آینده
دومین پرتابگر دیسک کشورمان در مسابقات جهانی برای نخستین بار راهی این میدان سخت شده بود. محمد صمیمی جوان در شرایطی دو پرتاب ارزشمند خود را در دور مقدماتی رقابتهای جهانی از دست داد که نامناسب بودن منیزیوم ورزشگاه را مشکل اصلی از دست دادن این دو شانس عنوان کرد. صمیمی در شرایطی که شیرازه تمرکزش را از دست داده بود پرتاب سوم خود را به میزان 61 متر به ثبت رساند تا برای اولین بار در رنکینگ جهانی وارد شده و بیست و سوم شود.

صمیمی که با کسب سهمیه A حدادی به طور قطع راهی مسابقات لندن خواهد شد تاکید کرد:" من این نتیجه را در المپیک لندن جبران می کنم. اگر تمام برنامه هایم اجرا شود قول می دهم بتوانم حتی به مدال المپیک هم برسم."

دومین حضوردونده ایران درنیمه نهایی با طعم المپیک 
سجاد مرادی دونده طلایی کشورمان در مسابقات آسیایی این بار در دایگو چهارمین تجربه جهانی اش را بدست آورد. وی تجربه را عاملی در موفقیت اش می داند و معتقد است حد تلاش و بدنش حضور در همین مرحله نیمه نهایی رقابتهای جهانی است و بس. وی که در یکی از سخت ترین گروه های دور دوم با ثبت بهترین رکورد فصلش توانست برای دومین بار در مرحله نیمه نهایی دوی 800 متر مردان جهان شرکت کند و ورودی بازیهای لندن را بدست آورد. مرادی در حالی در رده چهاردهم جهان ایستاد که از میان آسیایی ها در رده اول جهان قرار داشت تا باز هم افتخار دیگری برای ایران وقاره آسیا به ارمغان بیاورد. چهاردهمی مرادی در حالی در مسابقات قهرمانی جهان حاصل شد که وی در تاپ لیست 100 ورزشکار برتر جهان در رده های سی ام به بعد قرار دارد.

موسوی و تثبیت در رکورد 68 متر در میان قهرمانان جهان
کاوه موسوی رکورد دار پرتاب چکش کشورمان با ثبت رکورد بالای 75 متر برای اولین بار مجوز حضور در مسابقات جهانی را بدست آورده است. موسوی کار سختی در مسابقات جهانی داشت برای اینکه در گروه وی بیشتر قهرمانان به نام دنیا با رکوردهایی بالای 78 تا 83 متر قرار داشتند و از آن سو رکورد ورودی فینال این بازیها 78 متر یعنی سه متر بالاتر از رکورد موسوی اعلام شده بود. موسوی تلاش کرد اما در نهایت در مصاف با قهرمانان جهان و در میان 66 هزار تماشاچی برای دومین سال متوالی در مسابقات برون مرزی رکورد 68 متر را به ثبت رساند و برای اولین بار در میان قهرمانان جهان در رنکینگ جهانی در رده سی و یکم ایستاد.

سپهرزاد و بدشانسی در نقطه اوج
هادی سپهرزاد پنجمین نماینده کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان بود. وی که برای اولین بار پس از کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا در کوبه ژاپن مجوز حضور در مسابقات جهانی را بدست آورده بود با بدشانسی از دور مسابقات حذف شد.  تلاش دهگانه کار کشورمان در حالیکه از 7 مسابقه خود در 5 رقابت رکوردهای خود را بهبود بخشیده بود و از رده بیست و ششم به رده دوازدهم جدول رده بندی برترین دهگانه کاران جهان صعود کرده بود به دلیل گرفتگی عضله پا و ترس از بازگشت مصدومیت دوباره در پرش با نیزه به ثمر ننشست. وی در میان بزرگان دهگانه دنیا و در حالیکه تاکنون هیچ تجربه ای از حضور در میان این قهرمانان نداشت هر سه پرش خود را بر روی مانع نیزه خطا کرد تا در بهترین شرایط جدول و در حالیکه شانس زیادی برای کسب سهمیه المپیک لندن داشت از دور مسابقات حذف شود.

نیک فر برای اولین بار وارد رده بندی جهانی شد
پرتابگر وزنه ایرانی مقیم آمریکای ایران که برای اولین بار رکورد بالای 20 متر را در این ماده برای کشورمان ثبت کرده است در اولین تجربه حضورش در مسابقات قهرمانی جهان با قرار گرفتن در رده بیست و چهارم به کار خود پایان داد. وی که تنها ورزشکار دوومیدانی کار ایرانی حاضر در آمریکاست در شرایطی که در کمتر از یک ماه قبل از این رقابتها رکورد ایران را جابجا کرده و جواز حضور در این مسابقات را زده بود با رکوردی معادل بازیهای آسیایی گوانگجو و ثبت پرتاب 19 متر و 18 سانتی متر مسابقه اش را به اتمام رساند. کار نیک فر در این رقابتها در شرایطی که وی دور از برنامه ریزی فدراسیون بوده و تنها در هنگام مسابقات به تیم می پیوندد رضایت بخش بود.

طوسی اولین بانوی سرعتی ایران در میان قهرمانان جهان
مریم طوسی که پس از رکوردشکنی در مسابقات قهرمانی آسیا از نظر رکوردی در رده دوم آسیا قرار گرفت برای اولین بار به عنوان یک بانوی دونده سرعتی کشورمان در رقابتهای جهانی حاضر شد. پیش از این لیلا رجبی هم با شانس حضور در میان قهرمانان جهان را داشته است.

اما این بار حضور یک دونده سرعتی در میان قهرمانان جهان و با پوشش اسلامی مورد توجه رسانه ها و مسئولین فدراسیون جهانی قرار گرفت به طوریکه تا دو روز پس از حضور طوسی محجبه در مسابقه دور مقدماتی دوی 200 متر زنان وآن هم در کنار دونده جامائیکایی که مدال طلای این رقابتها را از آن خود کرد تاپ ترین عکس رسانه های خبری دنیا بود. طوسی که پس از دو مسابقه سنگین و کسب تجربه در بازیهای دانشجویان جهان راهی دایگو شده بود نتوانست رکورد شخصی خود را بزند و تنها به حضور در این مسابقات بسنده کرد. وی در پایان این رقابت سخت درمیان 40 ورزشکار سی و سوم شد.

تحقق آرزوی دیرینه دوومیدانی
مدال احسان حدادی رکورد دار پرتاب دیسک آسیا در مسابقات قهرمانی جهان به رنگ برنز بود اما کسب این نشان برای اولین بار در جهان و آن هم در میان قهرمانان و رکورد داران جهان آرزوی دیرینه جامعه دوومیدانی کشور بود که بالاخره در سیزدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان تحقق یافت تا این بار سیزده برای دوومیدانی ایران خوش یمن ترین و بهترین عدد باشد.

ایران برای اولین بار در رنکینگ جهانی
ایران با کسب مدال ارزشمند حدادی برای اولین بار وارد رنکینگ رقابتهای دوومیدانی قهرمانی جهان شد. مسابقه ای که در تک رشته ای بزرگترین رویداد جهان محسوب می شود. در این رقابتها 270 مدال طلا، نقره و برنز در میان 64 کشور توزیع شد که سهم ایران برای اولین بار در تاریخ این رشته در جهان یک مدال برنز بود.

ایران با کسب نشان برنز احسان حدادی با کشورهایی چون اسپانیا، باهاماس، بلژیک، ایتالیا، لاتویا، اسلوونی، توباگو، زیمباوه در رده سی و سوم قرار دارد. در این بخش آمریکا با 25 مدال شامل 12 طلا، 8 نقره و 5 برنز در رده اول قرار گرفت تا همچنان برترین تیم جهان در این رشته باشد. روسیه با 19 مدال دوم و کنیا با 17 مدال سوم است.

در بخش امتیازی هم ایران با 6 امتیاز در رده چهل و چنجم قرار گرفت. آمریکا با 251 امتیاز اول است. روسیه با 201 امتیاز دوم و کنیا با 174 امتیاز سوم است.

سیزدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان با حضور دو هزار ورزشکار از 202 کشور از 5 تا 13 شهریور ماه در دایگو کره جنوبی برگزار شد.