مدیر امور مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه اعطای مجوز به متقاضیان مؤسسات قرآنی سخت تر می‌شود، هدف از این اقدام را ورود فعالان قوی و با انگیزه به عرصه عنوان کرد و یادآور شد: 1500 مؤسسه قرآنی با مجوز سازمان تبلیغات اسلای فعالیت می کنند.

حسین بهبودی مدیر امور مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره با فعالیتهای موسسات قرآنی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید اظهار داشت: فعالیت موسسات قرآنی عمدتا مستمر و دائمی است؛ اما به طور طبیعی در مقاطعی از سال دچار فراز و نشیبهایی می شوند، به طوری که در فصل تابستان فعالیت این موسسات با رشد و جهشی همراه است و در پایان تابستان بیشتر فعالیتهای تابستانی این موسسات خاتمه می یابد.

وی افزود: با شروع سال تحصیلی، با توجه به این که دانش آموزان به عنوان مخاطبان اصلی فعالیت موسسات قرآنی هستند در روزهای اول فرصت حضور در برنامه های فرعی را کمتر می یابند، اما از نیمه مهر به بعد فعالیت موسسات قرآنی از سر گرفته می شود که این امر نه تنها در رابطه با موسسات قرآنی بلکه درباره سایر آموزشگاه های علمی و هنری و حتی ورزشی نیز صدق می کند.
 
مدیر امور مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم اشاره کرد که فعالیت موسسات قرآنی در حوزه های بزرگسالان همچنان به صورت مستمر ادامه دارد.
 
وی همچنین گفت:  بیش از 70 درصد موسسات قرآنی که مهد قرآنی را فعال کرده اند با شروع سال تحصیلی فعالیت خود را آغاز می کنند. این مهدها مستقل نیستند و کار آنها در کنار سایر فعالیتهای موسسات قرآنی انجام می شود.
 
بهبودی درباره نحوه عملکرد موسسات قرآنی طی فصل تابستان گفت: از نیمه اردیبهشت ماه امسال که بازدید استانی را آغاز کرده ایم تا کنون 25 استان بازدید شده اند، چکیده گزارشهای هیئتهای ارزیابی حاکی از این است که بیش از 95 درصد موسسات قرآنی در فصل تابستان فعال بوده اند.
 
وی اضافه کرد: برخی موسسات قرآنی که کار پژوهشی انجام می دهند ، فعالیت آنها به تابستان اختصاص ندارد، و طی این فصل اندکی افت پیدا می کند، اما این فعالیتها از ابتدای سال تحصیلی افزایش می یابد.
 
مدیر امور مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: در بازدیدهای سال گذشته نامه هایی را به موسسات قرآنی ارسال کرده و از آنهایی که غیر فعال بودند اما در لیست ها به عنوان موسسات فعال ثبت شده بودند خواستیم که وضعیت خود را روشن کنند، برخی دیگر نیز به نوعی فعالیت خود را متوقف کرده بودند اما فرآیند انحلال را طی نکرده بودند. تعداد چنین موسساتی در آمار کلی کمتر از 4 درصد است.
 
حسین بهبودی یادآور شد: درنظر داریم که نوع مجوز موسساتی که فعالیتهای کمتری دارند را موقت کرده تا در صورت عدم افزایش این فعالیتها به خانه قرآن شهری تبدیل شوند.
 
وی همچنین اضافه کرد: حدود  1500 موسسه قرآنی تحت پوشش سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کنند که این تعداد در مقایسه با آمار شش ماه پایانی سال گذشته افزایشی حدود 300 مورد داشته است، رویکرد سازمان این است که شرایط صدور مجوز سخت تر شود تا تنها موسسات قدرتمندی که بینش کافی دارند به این عرصه ورود پیدا کنند.