عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران با تاکید بر ضرورت بررسی تاثیر شعارهای گردشگری جهانی بر صنعت گردشگری دنیا و ایران توسط متولیان گفت: برنامه های زیادی در حوزه گردشگری اجرا می شود اما تاثیر آنها هیچ وقت ارزیابی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آرش نورآقایی، راهنمای گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اگر سازمان جهانی جهانگردی شعاری را انتخاب می کند در واقع بسیاری از سازمانها را درگیر این موضوع کرده است لذا باید بررسی شود که نقش آژانسهای مسافرتی، هتلداران و دست اندرکاران حوزه گردشگری در پیوند میان فرهنگها چیست؟

وی گفت: سال گذشته که به عنوان سال گردشگری و تنوع زیستی نامیده شد؛ تنوع زیستی ایران از جمله دریاچه ارومیه از بین رفت.

نورآقایی با بیان اینکه شعار روز جهانگردی امسال" گردشگری پیوند دهنده فرهنگها" است گفت: سازمان جهانی جهانگردی تا به حال چندین بار موضوع پیوند میان فرهنگ ها را مورد توجه قرار داده است و یا حتی یکی دو بار در شعارهای جهانی از واژه درک متقابل میان فرهنگ ها استفاده کرده است چون این موضوع در ذات گردشگری وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانی که یک گردشگر از شهری به شهر دیگر سفر می کند ناخودآگاه با فرهنگ مردم شهر مقصد آشنا می شود. اما باید بدانیم شناخت فرهنگ ها چقدر دغدغه مردم، مسافران، گردشگران، نهادها و سازمانهای دولتی است و چقدر برای آن برنامه ریزی کرده ایم؟

نورآقایی تصریح کرد: آیا از گردشگران تا کنون پرسیده ایم که سفر در سبک زندگیشان چه تاثیری داشته است؟ این مهمتر از آن است که بپرسیم از چه جاهایی خرید و یا دیدن کرده اید. اما متاسفانه گردشگران از هتلها و مراکز خرید بیشتر صحبت می کنند تا فرهنگ ها.

وی گفت: آیا تا به حال بررسی شده که برگزاری تورهای گردشگری در ایران چقدر توانسته مردم کشورمان را با یکدیگر بیشتر آشنا کند. آیا اگر از فردی بخواهیم که درباره فرهنگ مردم کرد یا بلوچ صحبت کند می تواند یا اینکه فقط درباره جاذبه های گردشگری آن شهر اطلاعات می دهد؟ متاسفانه هیچ وقت این تاثیرات بررسی نشده تا جواب آن را فارغ از حدسیات بیان کنیم.

این راهنمای گردشگری با اعلام اینکه در صنعت گردشگری نگاهها آماری است نه تحلیلی گفت: آیا از گردشگران خارجی  پرسیده ایم که چه چیزهایی در ایران برای آنها قابل توجه بوده تا بیشترروی آن  کار کنیم؟