رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با تشریح مسئولیت اسلامی مسلمانان نسبت به یکدیگر به ویژه در ایام حج تأکید کرد: حجاج باید مراقب باشند که حج اشرافی و طاغوتی نباشد به این معنی که حج نباید یک اعمال خشک و بی روح و بی محتوا باشد .

حجت الاسلام عبدالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به هفته بزرگداشت حج به مسئله "حج و مسئولیت اسلامی" اشاره کرد و گفت: مسلمانان در قبال یکدیگر در تمام شئون مسئولیتهای مختلفی اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... دارند؛ بر اساس تأکیدات اسلام مسلمانان برادرند و باید همه حقوق برادری را نسبت به یکدیگر رعایت کنند.

وی با اشاره به اولویت مسئولیتهای اسلامی بر اساس شرایط زمان، کمک به مردم قحطی زده سومالی را یکی از مهمترین مسئولیتهای اسلامی در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: وقتی مسلمانان سومالی گرسنه هستند بطور طبیعی اولین مسئولیت رفع این مسئله است و در مراحل بعدی رفع فقر از دیگر مسلمانان باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد.

حجت الاسلام نواب در مورد مسئولیتهای اسلامی به حجاج توصیه هایی کرد و افزود: حجاج از طرح مباحث اختلافی و تفرقه انگیز پرهیز و از تشریفات زدگی و اینکه حج ابراهیمی به حج طاغوتی نزدیک شود جلوگیری کنند و در واقع کارکرد حج را در مبارزه با طاغوتها فراموش نکنند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به حوادث اخیر در کشورهای اسلامی تأکید کرد: مسائل اسلامی و حج هرچه پیش می رود بر حساسیت آن افزوده تر می شود؛ بی تردید مسئله اسلام و تشیع در 10 سال آینده حساستر از امروز خواهد بود چراکه  دشمنان ما بعد از جنگهای صلیبی، جنگ فیزیکی را علیه اسلام تعطیل کردند و یک جنگ گسترده فرهنگی را علیه اسلام و تمدن اسلامی به مدت هزار سال آغاز کردند و مسلمانان در انزوا و محاق رفتند و کشورهای اسلامی جولانگاه آنها شد.
 
وی افزود: اما از 30 سال قبل همزمان با وقوع انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی در جهان آغاز شد و ما داریم از انزوا خارج می شویم . شک نیست که هر سال حج حساستر خواهد شد چون ما امت پویا و ارزشمندی هستیم که با اقدامات ظالمانه گروهی ازغربیها کنار گذاشته شده بودیم اما امروز در دنیا امت اسلام زنده و هر روز مطرح تر می شود.
 
نواب با بیان اینکه بیداری اسلامی اهمیت اسلام در جهان را دو چندان کرده است، تأکید کرد: بسیاری از افکار بلند مسلمانانی که زیر یوغ طاغوت زندانی بودند با حرکتهای اخیر آزاد شده اند و از این به بعد ما ظهور استعداد و توانانی آنها را خواهیم دید و صدای وحدت بخش و محبت آمیزی که از مصر برمی خیزد صدای نکره وهابیت را خفه خواهد کرد و این مسائل وظیفه ما را دوچندان می کند.
 
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم در پایان با بیان اینکه در نگاه امام خمینی(ره) حج باید ابراهیمی باشد؛ به رسالت حجاج در بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: حجاج باید مراقب باشند حج اشرافی و طاغوتی نباشد به این معنی که حج نباید یک عمل خشک و بی روح و بی محتوا باشد بلکه مناسک حج باید پیام ابراهیمی و ضد طاغوتی خود را به همراه داشته باشد، حج باید موجب تحول مسلمانان شده و آثار و برکاتش مشهود باشد.