کرمانشاه - خبرگزاری مهر: معاون مراتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: مراتع کرمانشاه یکی از مهمترین و با ارزشترین منابع ملی کشور است.

هوشنگ بیگ رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بهره برداری صحیح از مراتع و پس از آن، اجرای عملیات اصلاح و احیاء می‌تواند نقش اساسی در جهت حفظ و تأمین آب و خاک کشور در زمینه تأمین فرآورده های پروتئینی داشته باشد.

وی ادامه داد: پروتئین در سلامت و بقاء انسان موثر است و در بین پروتئین ها نوع حیوانی آن دارای مزیتی خاص و منحصر به فرد است که خود از منابع گیاهی تامین می‌شود.

وی با اشاره به نیاز روزافزون کشور به فرآورده های دامی و بی نیاز شدن از واردات آن‌ها، گفت: طبیعی است که بایستی میزان تولید فرآورده‌های دامی با میزان مصرف داخلی آن در کشور متناسب باشد.

وی عنوان کرد: مسلم است که با توجه به موارد گفته شده برای بازده نباتات علوفه ای و احیای مراتع سطح زیر کشت، بایستی کاشت گیاهان علوفه ای و احداث چراگاه ها بیشتر شود.

بیگ رضایی افزود: به طور معمول وقتی صحبت از مرتع می شود فقط جنبه تولید علوفه آن به نظر می آید در حالی که جنبه حفاظت آب و خاک منابع خدادادی اهمیتی به مراتب بیشتر از تولید علوفه دارند، ولی متاسفانه به آن‌ها توجه نمی شود.

وی گفت: بروز سیلاب‌های سهمگین سال‌های اخیر و اعداد و ارقام نجومی مربوط به فرسایش خاک در کشور ایران بر کسی پوشیده نیست و مناطقی که از پوشش گیاهی فقیری برخوردارند در فصل زمستان با کمبود هوموس (کود گیاهی ) مواجه شده و  در پی آن نیز خاک این مناطق ناپدیدار می‌شود.

وی ابراز کرد: به منظور حفظ، بهبود و اصلاح مراتع، در سال 89 طرح ملی مدیریت پایدار مراتع را اجرا کردیم و  از این رو کاشت 350 هزار اصله گونه آتریپلکس در مساحت 48 هزار هکتار، ذخیره نزولات در سطح 650 هکتار، کود پاشی مراتع در سطح 865 هکتار، تبدیل دیمزارهای کم بازده در سطح 230 هکتار، بذرکاری و کپه کاری در سطح یک هزار و 130 هکتار ، 12 مورد تامین آب در مرتع، مرمت و تجهیز 18 دهنه چشمه ، فعال‌سازی طرح‌های تهیه شده راکد در سطح 5 هزار هکتار، نظارت کارگاهی در اجرای طرح‌های مرتعداری در سطح 200 هزار هکتار، ساماندهی چرای دام در سازمان‌های عرفی در سطح 900 هزار هکتار، ممیزی و تنسیق مراتع در سطح 70 هزار هکتار انجام شده است که در لیست افزایش پوشش گیاهی و حفظ آب و خاک استان موجود است.

معاون مراتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در پایان گفت: در شش ماهه اول سال 1390 میزان عملکرد در بخش بهبود و اصلاح مراتع قرق 33 هزار هکتار، تولید نهال در حدود 200 هزار اصله از گونه آتریپلکس و ذخیره نزولات 78 هکتار و کود پاشی 335 هکتار، تبدیل دیمزار کم بازده 69 هکتار بذرکاری و کپه کاری 338 هکتار و مرمت و تجهیز چشمه سار 17 مورد انجام گرفته است و در بخش مدیر یت پایدار مرتع نیز فعالسازی طرح‌های تهیه شده 10 هزار هکتار و نظارت کارگاهی 50 هزار هکتار، ساماندهی چرای دام 180 هزار هکتار و ممیزی تنسیق مراتع 22 هزار و 500 هکتار انجام گرفته است.