نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لهستان نشان می دهد که حزب نخست وزیر این کشور توانسته بیشترین آرا را از آن خود کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاگس  آنسایگر، برآوردهای اولیه از انتخابات امروز یکشنبه لهستان حاکی است "دونالد توسک" در سمت خود به عنوان نخست وزیر باقی می ماند.

نتایج اولیه شمارش آرا انتخابات پارلمانی نشان می دهد حزب حاکم مردم لهستان (PO) به رهبری توسک حائز بیشترین آرا شده و به این ترتیب می تواند دولت آینده را تشکیل دهد. وی با این حال ناچار است برای این کار با دیگر احزاب پیروز در این انتخابات ائتلاف تشکیل دهد.

این در حالی است که تا کنون هیچ یک از احزاب لهستانی نتوانسته اند برای دو دوره پیاپی اکثریت پارلمان را از آن خود کنند و از این رو این پیروزی موفقیت بزرگی برای PO به شمار می رود.
 
همچنین حزب محافظه کار ملی "عدالت و قانون" (PiS) به رهبری "یاروسلام کاژینسکی" توانسته دومین پیروز میدان انتخابات پارلمانی باشد. طبق قانون این کشور احزاب برای وارد شدن به پارلمان باید حداقل پنج درصد از 460 کرسی آن را از آن خود کنند.
 
کارشناسان ابقای توسک در نخست وزیری لهستان را بیش از هر چیز محصول ضعف و ناکامی احزاب و سیاسمتداران مخالف دولت وی می دانند. کشور 38.5 میلیون نفری لهستان از معدود کشورهای اروپای شرقی است که سیاستهای موفقیت آمیزی در مقابله با بحران مالی اروپا داشته است.