کرمان - خبرگزاری مهر: کندی و قطعی مکرر شبکه اینترنت در کرمان در حالی به امری عادی تبدیل شده است که اداره‌های این استان به عنوان پایلوت دولت الکترونیک بسیاری از خدمات را از طریق اینترنت به مردم ارائه می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، قطعی مکرر اینترنت و پائین آمدن سرعت شبکه موجب بروز مشکلات متعدد برای کاربران کرمانی شده است و این روند طی روزهای اخیر شدت یافته است این در حالی است که مسئولان بارها وعده افزایش سرعت اینترنت را داده اند اما این وعده ها هیچ گاه جامه عمل نپوشیده است و در حد وعده باقی مانده است.

عدم تناسب تعداد کاربران با زیر ساختها/ سرگردانی کاربران اینترنت

عدم تناسب زیر ساختهای با نیاز کاربران در کرمان موجب سرگردانی کاربران اینترنتی شده است و این در شرایطی است که بر اساس مصوبه هیئت دولت استان کرمان به عنوان پایلوت دولت الکترونیک معرفی شده است و بر همین اساس اکثر اداره های استان خدمات خود را از طریق شبکه اینترنت ارائه می کنند و همین امر مشکلات مردم را تشدید کرده است.

این امر همچنین موجب اختلال در سیستمهای عابربانکهای استان کرمان نیز شده است و به صورت مکرر این دستگاهها از شبکه خارج می شوند و ادامه این روند مبادلات بانکی را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است که بعضا موجب می شود مراجعان به این عابربانکها مدت زمانی طولانی را برای استفاده از سیستمهایی سپری کنند که اصولا برای صرفه جویی در زمان احداث شده اند.

کاهش و اختلال در خطوط اینترنت کرمان

سرعت اینترنت در کافی نتها و همچنین خطوط پر سرعت شرکتهای مختلف استان در ساعاتی از روز به شدت کاهش می یابد و یا به کلی قطع می شود و از سوی دیگر کاربران دیال آپ اینترنت امکان استفاده از خدمات را ندارند.

محسن اسماعیلی مسئول یکی از کافی نتهای کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: به دلیل ارائه بسیاری از خدمات دولت تحت سیستمهای وب تعداد کاربران اینترنتی در کرمان به شدت افزایش یافته است و تقریبا برای هر کاری مردم باید از این خدمات استفاده کنند.

 
با توجه به حجم بالای کاربران در استان کرمان متاسفانه زیر ساخت لازم در کرمان مهیا نشده و طی سالهای اخیر مسئولان بارها از افزایش سرعت اینترنت و طول باند طی روزهای و ماهها آینده خبر داده اند اما هنوز این روزها و ماهها فرا نرسیده اند و همه منتظر رسیدن این روز هستیم
اسماعیلی:

وی ادامه داد: زمانی کافی نتها تنها به جوانان اختصاص یافت که بعضا برای سرگرمی از اینترنت استفاده می کردند و همچنین اما در سالهای اخیر میزان استفاده هدفمند نیز از خدمات مختلف افزایش یافته است و کمتر کسی برای وقت گذاری وارد کافی نتها می شود.

اسماعیلی تصریح کرد: تقریبا هر هفته به دلیل اجرای طرحهای مختلف استانی و ملی مردم به کافی نتها مراجعه می کنند و به جرات می توان گفت حالا دیگر کاربران اینترنت در کرمان شامل یک گروه خاص اجتماعی و سنی نیستند.

وی گفت: با توجه به این حجم بالای کاربران در استان کرمان متاسفانه زیر ساخت لازم در کرمان مهیا نشده است و طی سالهای اخیر مسئولان بارها از افزایش سرعت اینترنت و طول باند طی روزهای و ماهها آینده خبر داده اند اما هنوز این روزها و ماهها فرا نرسیده اند و همه منتظر رسیدن این روز هستیم.

وی ادامه داد: هر روز بر تعداد کاربران افزوده می شود و در سال جاری گفته می شود مدارس نیز به صورت گسترده اشتراکها را دریافت کرده اند اما این افزایش کاربر هیچ تناسبی با امکانات ندارد.

حسن علیمرادی، مسئول یکی دیگر از کافی نتهای کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: طی دو سال گذشته تعداد کافی نتها افزایش یافته است و مردم هم به دلیل اینکه استفاده از سیستم دیال آپ به واسطه سرعت بسیار پائین امکان پذیر نیست به استفاده از خطوط پر سرعت تمایل پیدا کرده اند.

اختلال در سیستم اینترنت تاثیر مستقیم بر روال عادی زندگی مردم دارد

وی گفت: از سوی دیگر بسیاری از اداره ها نیز به شبکه متصل شده اند و خدمات خود را از این طریق انجام می دهند، تقریبا مردم برای هر کاری فرمها و نام نویسی را باید از طریق کافی نتها یا اینترنت خانگی انجام دهند اما بارها شده است که به دلیل افزایش کاربران در یک مقطع زمانی و بالا رفتن ترافیک شاهد قطعی مکرر اینترنت هستیم.

وی ادامه داد: بارها این مشکل را به مسئولان منتقل کرده ایم و در این میان هیچ اقدامی برای رفع مشکل انجام نشده است.

علیمرادی افزود: دیگر مردم تمایلی برای خرید کارتهای اینترنت ندارند زیرا علاوه بر پرداخت قیمت کارت باید هزینه تلفن را نیز پرداخت کنند و به دلیل سرعت بسیار پائین در این سیستم و بالا رفتن هزینه قبوض تلفن استقبال از این روش بسیار پائین آمده است به این ترتیب میزان کاربران نیز از این طریق کاهش یافته اما از سوی دیگر تعداد کاربران عمده افزایش یافته است که این کاربران که شامل شرکتها، ادارت، مدارس و دانشگاهها می شوند که خود دارای کاربران بسیار زیاد هستند.

برخی سرورها سایتهای و منابع علمی و تحقیقاتی را پوشش نمی دهند

فاطمه ایرانمنش، دانشجویی رشته فیزیک دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در گفتگو با مهر با گلایه از سرعت پائین اینترنت در کرمان گفت: متاسفانه در کنار سرعت پائین اینترنت برخی سرورها سایتهای مرجع تحقیقات علمی را نیز پوشش نمی دهند.

وی ادامه داد: اینترنت به عنوان یک مرجع بزرگ علمی باید به سادگی در دسترس دانشجویان و دانشگاهیان باشد اما سرعت بسیار پائین حتی ثبت نام و انتخاب واحد را نیز برای کاربران دانشگاهی با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: یک دانشجو باید به ناچار هر روز با اینترنت سر و کار داشته باشد و درست همین جاست که با مشکلات مختلف مواجه هستیم و این مسئله نه تنها در دانشگاه باهنر بلکه برای سایر دانشگاههای کرمان نیز دیده می شود.

یک مراجعه کننده به یکی از کافی نتهای کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: این روزها برای هر کاری باید به کافی نتها بیائیم، اصولا طرح دولت الکترونیک برای آسان کردن کارها و صرفه جویی در زمان بود اما در واقع وقت مردم این روزها در صف کافی نتها و پشت خطوط کند اینترنت در کرمان تلف می شود.

 
این روزها برای هر کاری باید به کافی نتها بیائیم، اصولا طرح دولت الکترونیک برای آسان کردن کارها و صرفه جویی در زمان بود اما در واقع وقت مردم این روزها در صف کافی نتها و پشت خطوط کند اینترنت در کرمان تلف می شود
یک کاربر اینترنتی

وی گفت: می خواستند جلوی کاغذ بازی را بگیرند اما درنهایت این کاغذها در کافی نتها چاپ می شود و با صرف هزینه برای مردم در سیستم کاغذ بازی قرار می گیرد.

علی دوست یار ادامه داد: در واقع جای کاغذ بازی با پدیده جدیدی به نام وب بازی مواجه هستیم و کاغذ بازیها نیز همچنان سرجای خود قرار دارد.

وی گفت: آن زمان باید وقت خو را صرف کاغذ بازی می کردیم اما حالا داریم وقت خود را در کافی نتها هدر می دهیم.

ندا تدین نیز که برای امور اداری به کافی نت آمده است گفت: دولت الکترونیک با هدفهایی شروع شد که هم اکنون بعد از چند سال می بینیم این هدفها شکل واقعی به خود نگرفته است در واقع قرار بود سیستم اینترانت دولت الکترونیک در کرمان ایجاد شود و بعد از اینکه هر سال از وعده سال بعد خبر می رسید حالا دیگر کلا فراموش شده است.

تدین ادامه داد: این سیستم زمانی جوابگو است که زیر ساختها نیز مهیا شود.

وی گفت: برای کوچکترین کار اداری حالا باید چندین بار به کافی نتها بیائیم و ضمن صرف هزینه برای یک کار اداری که باید رایگان انجام می شد وقت بیشتری را هم صرف کنیم.

یک شهروند دیگر کرمانی نیز که برای گرفتن نوبت پزشک به سایت نوبت دهی کرمان مراجعه کرده بود و موفق به کسب نوبت نشده بود گفت: برای کنترل پزشکی بیش از یک ماه است که هر هفته منتظر باز شدن وقت پزشک مورد نظر هستم و منشی پزشک نیز به هیچ عنوان حاضر به ارائه نوبت حضور نیست اما هر زمان که از خانه اقدام می کنم به دلیل سرعت پائین این سایت باز نمی شود و در نهایت نیز در مدت کوتاهی وقت پزشک تمام می شود و باز باید یه هفته دیگر صبر کنم.

وی ادامه داد: این روند موجب شده است با مشکل مواجه شوم و مجبورم برای رفع مشکلم به پزشک دیگر مراجعه کنم.
 

استفاده از سیستم دیال آپ در کرمان گران و با سرعت بسیار پائین است

یک کابر خانگی اینترنت نیز به مهر گفت: تا چندی قبل با استفاده از سیستم دیال آپ می شد برخی از امور اینترنتی را در خانه و از طریق اتصال از طریق کارتهای اشتراک انجام داد.

علی سلیمانی ادامه داد: هم اکنون استفاده از اینترنت از این طریق مانند این است که برای باز کردن هر صفحه باید حداقل چند دقیقه صبر کرد و در پایان بعد از اتمام شارژ کارت باید هزینه چند برابر استفاده از کافی نت را برای پرداخت قبوض تلفن نیز هزینه کنیم.

وی ادامه داد: با یک حساب سر انگشتی متوجه می شویم اگر همین هزینه را برای خرید اشتراک خطوط پر سرعت هزینه کنیم علاوه بر صرفه جویی از پرداخت قبوض نیز معاف می شویم و در همین راستا اکثر مردم به سمت اشتراک خطوط پر سرعت رفته اند و در نهایت هم مشترکان زیاد شده اند و در نتیجه سرعت کاهش یافته است.

وی گفت: در این میان شرکت مخابرات مشکل سرعت پائین را مربوط به شرکتهای اینترنتی می دانند و شرکتها نیز عدم تناسب زیر ساختها با تعداد مشترکان را دلیل این وضعیت می دانند.

...........................

گزارش: اسما محمودی