اصفهان - خبرگزاری مهر: عضو کارگروه تله‌مدسین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ساخت بیمارستان مجازی مجهز به تمام تخصص‌های پزشکی و راه‌اندازی سامانه تله‌مدسین در دستور کار قرار گرفته است.

عمران مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از سال 2007 پژوهشی را در کشور آغاز کردیم که در چند فاز به اجرا گذاشته می‌شود.

وی بیان داشت: در مرحله اول سعی شد که مدیران بیمارستان‌ها، پزشکان و مسئولان مختلف را با تله‌مدسین آشنا کرده و فرهنگ‌سازی صورت گیرد که از سال 2007 تاکنون با گذشت چهار سال هنوز در این مرحله موفق نبودیم.

عضو کارگروه تله‌مدسین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مسئولان ایران هنوز بر وجود تله‌مدسین در کشور به نتیجه قاطعی نرسیدند و همچنان بر سر اینکه از این تکنولوژی استفاده کنند، بحث دارند.

وی با اشاره به اینکه تله‌مدسین نیاز به یک جسارت اجرایی دارد، ادامه داد: از آنجائیکه تله‌مدسین یک تکنولوژی بین‌رشته‌ای است و از یک سو به سازمان فضا و از سوی دیگر به مخابرات و ارتباطات برمی‌گردد و یک سر آن برعهده وزارت بهداشت است، بنابراین برای اجرایی کردن آن به یک هماهنگی محکم نیاز است.

مرادی با بیان اینکه در صورت اجرای صحیح و مدیریت درست تله‌مدسین با کاهش هزینه‌های درمان روبرو می‌شویم، گفت:  تا پنج سال گدشته تعداد کمی از افراد با این واژه آشنایی داشتند اما امروزه بسیاری از افراد پزشکی و مهندسین تجهیزات پزشکی و مدیران وارد این حوزه شدند.

وی اضافه کرد: تله‌مدسین چهار حوزه مدیریت، ارتباطات، کلینک‌ها و تجهیزات پزشکی را در بر می‌گیرد.

عضو کارگروه تله مدسین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مدیران کشور اولویت اول را به مشکلات موجود داده‌اند و راه‌اندازی تله‌مدسین را در مراحل بعد از آن ضروری می‌دانند، گفت: در صورتی که در اجرایی کردن تله‌مدسین وقفه و تاخیر پیش آید به ضرر کشور است.

وی بیان داشت: در زمان حاضر برای اجرایی کردن تله‌مدسین متولی خاص و حتی قوانین مشخصی در کشور وجود ندارد که شنیده شده وزارت بهداشت در چند سال اخیر متولی آن شده است، اما هنوز آئین‌نامه‌های اجرایی آن ابلاغ نشده است.

مرادی اظهار داشت: استفاده از تجهیزات ماهواره‌ایی بهترین گزینه برای راه‌اندازی تله‌مدسین است، زیرا که فاصله‌ها را به طور کامل از بین می‌برد اما این در حالی که در زمینه ایجاد پهنای باند مشکل داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اورژانس اصفهان از طریق موبایل و خطوط ارتباطی توانسته از تله‌مدسین به شکل محدود در وظایف خود استفاده کند.