نیشابور - خبرگزاری مهر: عضو گروه سلامت روانی و اجتماعی علوم پزشکی نیشابور گفت: ایمان به خدا بدون شک مؤثرترین درمان اضطراب است.

مرتضی فاضل نیشابوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آموزهای دینی مانند توکل به خدا، خوش‌بینی و دید مثبت داشتن، صبر و شکیبایی در مقابل مشکلات می‌تواند ابزاری برای مقابله با استرس و فشارهای عصبی در زندگی امروز باشد.

وی اظهار داشت: بسیاری از موارد مهارت زندگی مانند خودآگاهی و همدلی در متون دینی ما وجود داشته و اعتقادات مذهبی و عمل به آن زمینه را برای آموزش زودهنگام این مهارت‌ها فراهم می‌کند که نتیجه آن زندگی همراه با آرامش و سعادت است.

پزشک گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: در سال 1984 سازمان بهداشت جهانی با شعار بهداشت برای همه تا سال 2000 میلادی ضمن توجه راهبردی به موضوع بهداشت، اهمیت مؤلفه معنویت در بهداشت روانی جامعه را خاطرنشان کرد.

فاضل بیان کرد: بیش از 200 مطالعه روانشناختی وجود رابطه بین سلامت روان و اعتقادات دینی در میان جوامع مختلف را به اثبات رسانده است.

وی بیان داشت: با وجود تمام پیشرفت‌ها، مشکلات بهداشت روانی به ‌عنوان معضلی برای خانواده‌ها، سازمان‌ها و جوامع رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: هر روز بر تعداد افرادی که معتقدند معنویت درمان رنجوری و درماندگی روحی آنهاست و بر متخصصانی که برای درمان بیماران روانی و حفظ سلامت روانی بر باورها و رفتارهای مذهبی متمرکز می شوند، افزوده می‌شود.

به نظر این پزشک متخصص، انسان امروز با آگاهی و بینش به این عقیده رسیده که بدون معنویت تنها می‌ماند و در گرداب تکنولوژی به فنا می‌رسد و انسان امروز فهمیده که با دور شدن از باور و اعتقاد، پوچی و درماندگی در انتظارش است.

این روان‌پزشک یادآور شد: نتایج پژوهش‌های جدید در رابطه با استفاده از دعا در زندگی روزمره و تأثیر آن بر سلامت روان حاکی از آن است که بین فراوانی دعا و سلامت روان ارتباط معناداری وجود دارد.

فاضل با اشاره به آیه 29 سوره مبارکه رعد قرآن کریم "دل‌ها با یاد او آرام می‌گیرد"، تأکید کرد: ارتباط معنوی انسان با خدا باعث کاهش اضطراب‌ها، افسردگی‌ها و ایجاد آرامش درونی در فرد می‌شود.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد در هنگام دعا و نیایش ضربان قلب و تنفس منظم شده و فشارخون کاهش می‌یابد و سوخت و ساز بدن متعادل می‌شود.

وی تصریح داشت: دعا باعث کاهش ترشح هورمون‌های استرس مانند آدرنالین می‌شود و این امر افزایش ایمنی بدن را به‌‌دنبال دارد.

وی یادآور شد: در پژوهش انجام شده سالمندانی که هرگز به مراسم مذهبی نمی‌رفتند و یا خیلی کم در مراسم دعا و نیایش شرکت می‌کردند تقریبا دو برابر کسانی که هر هفته در این مراسم شرکت می‌کنند دچار سکته مغزی می‌شوند.

وی افزود: بنیادهای بهداشت و سلامتی متوجه شدند که شرکت در مراسم مذهبی باعث ایجاد رابطه صمیمانه و قلبی با مردم می‌شود و بهره‌مندی اشخاص از پشتیبانی اجتماعی تأثیر به‌سزایی در تندرستی و طول عمر افراد دارد.