در دنیای امروز موضوعات و تکنیک های تخصصی نوازندگی و شیوه های آهنگسازی خیلی مهم نیست بلکه شنیدن موسیقی خوب مهمتر از هر پدیده ای است و خوشبختانه ارکستر موسیقی ملی نمونه کامل یک مجری خوب موسیقی است.

احمد پژمان آهنگساز و تئوری پرداز موسیقی ایران که عصرروز گذشته شاهد آخرین تمرین ارکستر موسیقی ملی به رهبری بردیا کیارس بود ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر، کم و کیف صدادهی ارکستر موسیقی ملی را مثبت ارزیابی کرد و گفت : ارکستر موسیقی ملی ، تشکیلاتی جوان، باروحیه و انگیزه های رفیع موسیقایی است و این خصوصیات از اصولی ترین ویژگی هایی است که یک ارکسترباید داشته باشد؛ درگذشته در ارکسترهای مختلف رفت و آمد می کردم و از نزدیک شاهد بودم که اعضای ارکستر به معنای واقعی دل به کار نمی دادند و مدام ساعت و دقیقه را می شمردند تا تمرین و یا حتی اجرا به پایان برسد و متاسفانه روحیه کار جمعی در ارکستر وجود نداشت در واقع نگاه آنها به ارکستر یک نگاه کارمندی بود ولی خوشبختانه ترکیب تازه ارکستر موسیقی ملی چنین دیدگاهی را برای حضور در این ارکستر ندارد و از نزدیک شاهدبودم که نوازنده ها شاد و جوان هستند و از کاری که می کنند راضی هستند.

وی در ادامه افزود : قطعاتی که برای این کنسرت انتخاب شده به لحاظ اجرا قطعاتی سخت است اما فضایی که درارکستر وجود دارد با اینکه نوازنده ها حرفه ای هستند اما روحیه دانش آموز بودن در آنها دیده می شود در واقع ارکستر موسیقی ملی مانند کارگاه تخصصی بازآموزی تکنیک های موسیقی است و این پدیده نشان می دهد که نوازنده های ارکستر صرفا برای کسب درآمد نیامدند و همین روحیه انگیزه ای شد تا من ترغیب شوم برخی از آثارم را برای اجرا در اختیار ارکستر بگذارم.

پژمان در پاسخ به این سئوال که آیا از اجرای برخی از آثاری که ساخته بود و توسط همین ارکستر اجرا شده بود راضی هست گفت : به یاد دارم که چندی پیش آقای کیارس با من تماس گرفت و اجازه خواست که دوازده قطعه کوچک را با ارکستر اجرا کند من در ابتدا به خاطر نیاوردم که کدام قطعات را مد نظر دارد اما بعد که توضیح داد یادم آمد که همان قطعاتی است که اوایل انقلاب نوشته بودم و جالب اینکه حکایت نوشتن این قطعات خیلی شنیدنی است. زمانی که انقلاب شد من در آمریکا مشغول درس خواندن بودم و سمت مشاور هنری تالار وحدت را نیز داشتم اما به من ایراد گرفتند که اگر مشاور هنری هستم چرا فعالیت نمی کنم و خلاصه اینکه از من خواستند که قطعه بنویسم و من هم قطعات کوچکی که به نوعی مقدمه برای اشعار شاملو بود را نوشتم وخیلی سریع فرستادم به ایران؛ در واقع نگارش آن آثار بیشتر جهت رفع تکلیف بود و من اصلا خاطرم نبود که این آثار را در آرشیو رپرتوار موسیقی ملی دارم.      

این آهنگساز که مهمان ارکستر موسیقی ملی در تمرین ها بود در ادامه به کم و کیف اجرای قطعات انتخاب شده برای اجرا اشاره کرد و گفت : دقت و ریزبینی گروه و رهبری دقیق قطعات یکی از نکاتی است که در تمرین ارکستر موسیقی ملی شاهد بودم و البته حضور خود علیزاده به عنوان سولیست ارکستر، علاوه بر دلگرمی که در اعضا ایجاد می کند به نوعی کم و کیف اجرای تکنیکی قطعات را نیز یادآور می شود.

وی در ادامه به تنظیم آثارعلیزاده برای ارکستر اشاره کرد و گفت : به اعتقادمن با یک نگاه دقیق و جدی تری به آثار علیزاده نگریسته شده است، بهزاد عبدی اثر را به خوبی تنظیم کرده است و سعی کرده که آثار خوبی از دل کار بیرون آورد در واقع صدادهی که در گذشته از ارکسترهایی چون صبا و گلها می شنیدم در تنظیم های امروزی شنیده نمی شود و فکر می کنم این ارکستر طبقه خاصی از مردم را به خود اختصاص می دهد طبقه ای که به هنر و موسیقی توجه ویژه  دارند. 

پژمان در ادامه افزود : یکی از نکاتی که به کرات می شنوم توجه به این نکته است چون عنوان ملی برروی ارکستر گذاشته شده است حتما باید ساز ایرانی در اجرای قطعات حضور داشته باشد که به نظرمن این تعصب درست نیست چراکه در ساخت یک اثر باید روح ملی هنر موسیقی حفظ شود و اجرای صرف با سازهای موسیقی ملی معنا ندارد چون در تمام دنیا تاکید بر موسیقی خوب است به عنوان مثال شور امیراف یک قطعه آذربایجانی است که حتی یک ساز ملی در آن شنیده نمی شود به اعتقادمن دنیای امروز کوچک شده است و باید با نگاه به جهان فعالیت کرد و داشته های هنر هر مملکتی را در این نگاه جهانی جاری کرد ؛ من همیشه در کلاسهایی که داشتم تاکید بر این بود که با هر ساز و با هر شیوه ای که می خواهند بنویسند و آهنگسازی کنند اما ریشه های موسیقی وطنی را فراموش نکنند .      

وی در ادامه با اشاره به ماهیت ارکستر موسیقی ملی گفت : وجود ارکستری چون ارکستر موسیقی ملی که سکان آن را یک هنرمند به عهده داشته باشند لازم و ضروری است چراکه وجود چنین ارکسترها مایه دلگرمی برای فارغ التحصیلان هنر موسیقی است هنرجویانی که پس از پایان تحصیلات خود دنبال محلی برای کار و عرضه هنر خود می گردند.

این آهنگساز در پاسخ به این سئوال که چه تفاوتی بین نگاه فرهاد فخرالدینی به ارکستر موسیقی ملی و نگاه این ارکستر به هنر موسیقی چیست گفت : یکی از خصوصیات خوب در ارکستر موسیقی ملی که فخرالدینی آن را اداره می کرداین بود که شخص فخرالدینی به جوان های موسیقی پر و بال می داد ودر جهت معرفی هنرمندان جوان پیش قدم بود؛ البته ارکستر موسیقی ملی که در حال حاضر فعالیت می کند  نگاه تازه و جوان پسندتری به هنرموسیقی دارد از همین رو در جهت تشویق اعضا باید کوشا تر بود چراکه ارکستر موسیقی ملی راه چراغی برای تمام هنرمندان جوانی است که هنر موسیقی را به طور جدی دنبال می کنند.

احمد پژمان در پایان حضور علیزاده در ارکستر را مثبت ارزیابی کرد و گفت : یکی از ویژگی های مثبت این کنسرت حضور خود علیزاده به عنوان سولیست است که این حضور هم احترام به مخاطب محسوب می شود و هم مایه دلگرمی است.

ارکستر ملی از فردا به مدت سه شب در تالار وحدت و برج میلاد به اجرای کنسرت می پردازد.