به گزارش خبرنگار مهر، سومین نشست نسبت دین و سینما با حضور حجتالاسلام ریاحی، حجتالاسلام حسین محمودی، مجتبی راعی و دکتر ابراهیم فیاض شنبه شب 30 مهرماه در هتل پردیسان مشهد برگزار شد.
در ابتدای این نشست راعی کارگردان سینمای ایران گفت: زمانی که سرگرم تهیه پایاننامه دانشگاه بودم به تعدادی از استادهایمان عنوان کردم، شما فیلمسازان بزرگ غربی را به گونهای نشان میدهید که گویا دستنیافتنی هستند و جز راه آنان در سینما راه دیگری وجود ندارد.
وی افزود: به این نتیجه رسیدهام که در مورد آن فیلمسازان باید بگوییم آنها روحیاتی داشتند و فرم مناسب بیان دیدگاه خود را یافتند و برای همین فیلمساز بزرگ و موفقی شدهاند. توقع من از استادها این بود بگویند شما هم انسانید و میتوانید فرمی برای حرفتان پیدا کنید.
وی ادامه داد: اعتقاد من این است که آنان برای گفتن حرفهایشان فرمهای مناسب را پیدا کردهاند. اگر فیلمساز بتواند فرم مناسب برای بیان دیدگاه خود را پیدا کند آن حرف ماندگار میشود. فیلمهای خوبی که ماندگار شدهاند به دلیل وجود همین فرم است.
در ادامه فیاض به جشنواره رویش پیشنهاد داد: ما برای موفقیت در حوزه سینمای دینی باید یک نظام معناشناختی داشته باشیم. سینمای ایرانی و اسلامی نیازمند یک آکادمی است که بحثهای مورد نظر در مورد آن آنجا مطرح شود.
وی افزود: پیشنهاد من بعد از جهانی کردن جشنواره و حضور فیلمسازان متعدد در این رویداد سینمایی این است که این رویداد به واسطه بحثهای علمی که در آن صورت میگیرد دارای یک آکادمی شود. ما بدون دیدن نشانهها نمیتوانیم به سینمای اسلامی برسیم. باید نظام نشانه شناختی مولوی و حافظ و فردوسی را پیدا کنیم.
وی تاکید کرد: فضای نشانهشناختی سینمای دینی به هیچ وجه بسته نیست. باید نظامهای نشانه شناختی را در ادبیات خودمان و ادبیات جهان استخراج شود تا در نهایت فرم مورد نظر به دست آید.
حجتالاسلام محمودی جلسه در ادامه بیان کرد: وقتی سخن از سینما و هنر میزنیم قائم بر یک انسان است. تا انسان خوب تعریف نشود محصول او هم خوب بازشناسی نمیشود. انسان دارای سه لایه وجودی، اخلاقی و رفتاری است.
وی ادامه داد: دین برای تعالیبخشی این سه آمده است. حقیقت آن چیزی است که باورهای ما باید به آن سمت برود. باور دو گونه است عقلی و قلبی. باور عقلی دانش و باور قلبی ایمان و دیدههای ما است. سینمای دینی سینمایی است که انسان را به سمت حقیقت ببرد. ما جز نشانه در عالم نداریم.
حجتالاسلام محمودی در ادامه گفت: سینمایی که ارزشهای اخلاقی را ترویج میدهد، سینمای دینی است و سینمایی که علیه اخلاق فردی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی است سینمای غیردینی محسوب میشود. شریعت هم اهمیت زیای دارد. نمیتوان به این دلیل که نگویند اثری شعاری است حجاب را نشان نداد. مگر قرآن مستقیم نمیگوید؟ اینها شعار است؟
وی با اشاره به مقطع زندگی حافظ گفت: با وجود اینکه حافظ در شرایط سختی زندگی میکرد، هیچ نشانی از زشتی در غزلهای او نیست. او ناهنجاریهای جامعه خود را طوری تصویر کرد که 700 سال زنده است. این کار را در ادبیات عرفانی انجام دادند و این ایده مهمی است که میتواند به جای تبعیت از غرب مورد استفاده سینماگران قرار بگیرد.