استاد گروه فلسفه دانشگاه قم با اشاره به ضرورت برخورد منطقی با آرای مختلف و اینکه در مواجهه با آرای متفکران غربی باید نقادانه برخورد و نظریه‌ای که درست است پذیرفته و غلطها نیز رد شوند،‌ گفت:‌ نظریه‎ها باید با اخلاق و نفس انسان و با وجود خدا سازگاری داشته باشند.

 دکتر محسن جوادی در مورد اینکه چرا بیش از متفکران ایرانی به متفکران غیرایرانی بها می‌دهیم، گفت:‌ اساسا با پیش فرض اینکه اخلاق کانت تنها اخلاقی است که مورد تأیید و تأکید متفکران ما است موافق نیستم. خیلی از کسانی که در سنت ایرانی و اخلاق اسلامی بودند اینطور نبود که اخلاق کانت را قبول داشته باشند. خیلی از آنها ناقد فلسفه اخلاق کانت بودند.

وی افزود: بیشر آنها تمایل داشتند در سنت اخلاق ارسطویی باشند تا در اخلاق کانت. بنابراین این پیش فرض شما درست نیست و اینکه نمی‎شود گفت کی از کی بهتر است. مقایسه اینچنینی در حوزه علم صحیح نیست. می‏توانیم بگوییم این نظری که ارائه شده قابل دفاع تر است یا نه!

استاد گروه فلسفه دانشگاه قم تصریح کرد: خیلی از متفکران ایرانی و مسلمان منتقد کانت بودند، درست است که از یک جهاتی از اندیشه‏های کانت تأثیر پذیرفتند یا مثلا تحسینش کردند اما بیشتر نقدش کرده‎اند البته به استثنای بعضیها که شاید در ایران هم نبودند که نظام اخلاقی کانت را دربست پذیرفتند.

جوادی در مورد اینکه تا کی می‎شود بر نظریه‎های غربی تکیه کرد هم اظهار داشت: بحث بر سر این است هرکسی که هرکجای دنیا نظری داشته باشد که دلیل و ادله‎ای موجه برای آن داشته باشد افکارش قابل پذیرش است والا اگر فکری درست نباشد از اول هم پذیرشش اشکال داشته است. ولی درست بودن، قبول کردن و پذیرفتن و تنقیح فکر قابل پذیرش است.

این محقق وپژوهشگر حوزه فلسفه یادآورشد: بدون استدلال و دلیل چیزی را پذیرفتن این محل اشکال است اما درغیراینصورت نه، برای مثال گذشتگان ما هم وقتی که با آرا و نظریات ارسطو و افلاطون مواجه شدند از آنها استفاده کردند و بخشهایی که دلیل درستی داشت پذیرفتند و آن قسمتهایی که دلیل منطقی نداشت اخذ نمی‎کردند.

جوادی در مورد اینکه آیا وقت آن نرسیده که به دنبال نظریه‏ها و آرا و تفکرات ناب ایرانی برای بررسیها باشیم گفت: همیشه این رویکرد در میان فیلسوفان و عالمان مسلمان وجود داشته که نظریه اخلاقی را بیشتر اخذ و دنبال کنند که با مؤلفه‎ها دینی و فرهنگی و سنت خودی بیشترین هماهنگی را داشته باشد این مسئله از اول هم بوده اما اکنون باید شتاب بیشتری بگیرد و تلاش بیشتری بشود که حجم گسترده‎ای از آرا و اخلاق و مباحثی که در شرق و غرب در کتابهای مختلف است بازرسی و بررسی شود.