شهرری - خبرگزاری مهر: همزمان با عید سعید غدیرخم جشن برادری فرزندان پسر شهدا در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) برگزار ‌شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به همت ستاد شاهد ترویج فرهنگ برادری و اداره فرهنگی گلزار شهدای تهران وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران، در روز عید غدیر خم و در سالن دعای ندبه بهشت زهرا(س)، پسران شهدا گردهم آمدند تا با بستن عقد اخوت میان یکدیگر، سنت حسنه‌ای را که میان پدرانشان مرسوم بود، احیا کنند.

این مراسم از ساعت هفت و 30 دقیقه صبح امروز با قرائت دعای ندبه آغاز شده و پس از آن، مدح و منقبت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و مراسم قرائت عقد اخوت میان پسران شهدا برگزار شد.

رئیس ستاد شاهد ترویج فرهنگ برادری طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه اسلام دین الفت و پیوند است، تأکید کرد: اسلام دین انفرادی نیست و همه دستورات اسلامی جمعی است.

حجت‌ الاسلام سعید شاه‌ آبادی با اشاره به آیه 103 سوره مبارکه آل عمران افزود: خداوند متعال بین قلبها الفت ایجاد می‌کند، زیرا اسلام به دنبال پیوند بین افراد است و سعی بر آن دارد انس و الفت را در بین انسانها ایجاد کند.

موضوع برادری برخاسته از فرهنگ اسلام، انقلاب و دفاع مقدس است

وی تصریح کرد: موضوع برادری برخاسته از فرهنگ اسلام، انقلاب و دفاع مقدس است و به همین دلیل، گروهی از فرزندان شاهد و خانواده معظم شهدا دورهم جمع شدند و مبادرت به تشکیل ستاد شاهد ترویج فرهنگ برادری کرده اند.

مدیر کارگاه غدیر پژوهی  ادامه داد: سنت حسنه عقد اخوت از جانب پیامبر اکرم(ص) در روز عید غدیرخم اجرا شده، رسول گرامی اسلام(ص) میان انصار و مهاجران عقد اخوت ایراد کردند و از همه بالاتر میان خود و امیرالمؤمنین علی(ع) عقد برادری را خواندند و از آن هنگام به بعد، هرگاه امام علی(ع) را می ‌دیدند، ایشان را برادر خطاب می ‌کردند.

فرزند ارشد آیت‌الله شاه‌آبادی موضوع برادری را بالاتر از مسئله وحدت خواند و ادامه داد: در هفته وحدت بر موضوع وحدت بین شیعه و سنی تأکید می شود، اما عقد اخوت در میان مؤمنان یعنی شیعیان حضرت علی (ع) برقرار می ‌شود، بنابراین برادری فرهنگ جبهه و ایثارگری است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ برادری، مواظبت از آبرو، مال و حیات برادر لحاظ شده است، تأکید کرد: اگر این فرهنگ در کشور نهادینه شود، کشور به تمام اهداف انقلاب خواهد رسید و جامعه واقعی مهدوی شکل خواهد گرفت که مردمش با دید برادر به یکدیگر می ‌نگرند.

اوج فرهنگ برادری در زمان دفاع مقدس بود

حجت‌الاسلام شاه‌آبادی اوج فرهنگ برادری را در زمان دفاع مقدس دانست و افزود: برای رسیدن به جامعه مهدوی و منتظر، ستاد در تلاش است تا در ایجاد روحیه برادری در کشور سهیم باشد به همین دلیل در روز عید غدیر خم در بیشتر محافل و جشنهای هیئت رزمندگان احیای سنت حسنه عقد اخوت انجام می شود.

وی اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی، منظور از عقد اخوت، جاری کردن صیغه‌ برادری بین دو نفر است که به واسطه‌ آن عهد و میثاقی ویژه بر رعایت حقوق برادری میان ایشان استوار می ‌شود.

رئیس ستاد شاهد ترویج فرهنگ برادری افزود: این برادری در زمانی که بیش از همیشه نیاز به همدلی و برادری در جامعه احساس می ‌شود، حاوی پیامی از خانواده شهدا برای همه جوانان و عموم جامعه است که در سایه سار ولایت، برای پاسداری از خون شهدا و ساختن کشور امیرالمومنین علی(ع) پشتیبان هم باشند.

فرزندان شهید آیت‌الله شاه‌آبادی و شهید صیاد‌شیرازی برادر ‌شدند

پس از این مراسم نیز فرزند شهید صیادشیرازی با حضور در کارگاه غدیرپژوهی که مسئولیت آن بر عهده حجت‌ الاسلام شاه‌ آبادی است، با وی عقد اخوت بست.

حجت‌ الاسلام سعید شاه‌آبادی فرزند شهید آیت‌ الله مهدی شاه‌ آبادی و مهدی صیاد‌ شیرازی فرزند سردار شهید علی صیاد‌شیرازی به مناسبت عید سعید غدیر و احیای سنت حسنه عقد اخوت که فرهنگ رزمندگان و شهدای انقلاب بود، با یکدیگر پیمان برادری بستند.

در این مراسم تعدادی از فرزندان شهدا با یکدیگر عقد اخوت بستند که در این میان می ‌توان به عقد اخوت میان علی خسروآبادی مدیرکل روابط‌ عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران با فرزند شهید محمود صارمی و همچنین عقد اخوت فرزندان شهدا از جمله فرزند شهید صیاد شیرازی، شهید شاکری و... اشاره کرد.

در پایان این جشن بزرگ نیز فرزندان شهدا به زیارت قبور مطهر شهدای سادات بهشت زهرا(س) مشرف ‌شدند.

جشن ملی برادری همزمان با جشنهای عید سعید غدیر خم در تمام استانهای کشور برگزار می‌ شود و طی آن بین اقشار مختلف مردم عقد اخوت برقرار شد، این جشن از اعمال مستحبی روز عید سعید غدیر محسوب می‌ شود و امسال به ‌صورت سراسری در کشور برگزار شد.