اردبیل – خبرگزاری مهر: رئیس هیئت فوتبال استان اردبیل نبود صنایع پایه و عدم حمایت را اصلی ترین مشکل پیش روی توسعه فوتبال استان دانست و گفت: با این روند برنامه های توسعه ای فوتبال در این استان با مشکل جدی روبرو شده است.

صمد نوتاش روز چهار شنبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با نگاهی به استانهای دیگر از جمله اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و... که در فوتبال کشور حرف برای گفتن دارند، می توان به حضور پررنگ صنایع و حمایتهای بخش خصوص پی برد؛ به طوری که در این استانها دیگر نیازی به کمکهای دولتی در فوتبال نیست.

وی با اشاره به توسعه اقتصادی جامعه با وجود صنایع مادر تخصصی افزود: ورود بخش صنعت به ورزش، فوتبال استان را در جهت رسیدن به جایگاه واقعی در کشور و دستیابی تیمهای فوتبال استان به لیگهای رده بالای تضمین می کند.

رئیس هیئت فوتبال استان یکی دیگر از مشکلات فوتبال استان را مشارکت ناکافی یا عدم مشارکت دستگاه های دولتی برای حمایت از فوتبال عنوان کرد و یادآور شد: در صورت حمایت دستگاه های دولتی و بخش خصوصی از فوتبال حتی اگر نتوانیم به لیگ برتر صعود کنیم، مطمئنا می توان از وضعیت موجود رهایی یافت به همین دلیل حمایت و سرمایه گذاری بخش دولتی از این ورزش پرطرفدار ضروری به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه عدم وجود حامی دولتی و خصوصی برای فوتبال استان نباید موجب دلسردی شود، اضافه کرد: باید با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی در دستگاه های دولتی و غیردولتی و به اندازه توان این ارگانها انتظار کمک و حمایت از فوتبال را داشت و با جذب بنگاه های اقتصادی مختلف برنامه ریزی لازم را برای ارتقاء فوتبال استان به کار گرفت.

نوتاش از قول مساعد استاندار حمایت لازم در راستای تحقق اهداف هیئت فوتبال خبر داد و بیان داشت: در جلسه اخیر با استاندار اردبیل، در خصوص اهداف و برنامه های فوتبال استان و محدودیت و تنگناهای موجود در این زمینه بحث و تبادل نظر شد و وی قول مساعد برای پیشبرد اهداف و برنامه های هیئت فوتبال داده است.

به گفته وی با قول مساعد استاندار در جهت مجاب کردن دیگر دستگاه های اجرایی استان برای کمک به توسعه فوتبال، امیدواری برای حضور قوی و حرفه ای در لیگهای کشوری هم اکنون در بین علاقمندان به فوتبال و باشگاه ها زنده شده است.

اتاق فکر هیئت فوتبال اردبیل تشکیل می شود

نوتاش همچنین استفاده از تجربیات پیشکسوتان فوتبال استان را برای تقویت و رشد فوتبال استان ضروری دانست و ابراز داشت: استفاده از این تجربیات می تواند راهگشا باشد، بنابراین تلاش می کنیم در آینده ای نزدیک اتاق فکر هیئت فوتبال برای تبادل اطلاعات تشکیل شود تا بتوانیم گامهای محکمی برای فوتبال استان برداریم.

وی تشکیل تیمهای قدرتمند مانند استانهایی اصفهان و فارش را در چند سال آتی مشکل توصیف کرد و متذکر شد: عدم حمایتهای مالی چنین مشکلاتی را دامن می زند، اما اینها نباید باعث تعطیلی فوتبال اردبیل به عنوان مهد پرورش قهرمانان در رشته های مختلف ورزشی شود.

این مسئول ورزشی با تاکید بر توانایی نیروهای انسانی و مربیان استان تصریح کرد: اسطوره فوتبال ایران و آسیا و آقای گل جهان از دامن مربیان استان اردبیل پرورش یافته که این امر نشان دهنده پتانسیل بالای مربیان استان است.

وی برنامه محوری را از اهداف خود در مدیریت فوتبال استان برشمرد و افزود: باید احساس و تعصب خاصی در جهت توسعه فوتبال استان داشته باشیم تا بتوانیم چند گام جلوتر از برنامه های خود پیش برویم.

داوران اردبیل با وجود شایستگی در لیگ کشور سوت نمی زنند

نوتاش با بیان اینکه هم اکنون فوتبال این استان با مشکلات و تنگناهایی در دو بخش درون استانی و برون استانی روبرو است، گفت: مشکلات درون استانی را می توان با همکاری مسئولان و اداره کل ورزش و جوانان حل کرد، ولی تنگناهای برون استانی را باید از طریق فدراسیون فوتبال پیگیری و کمرنگ کرد که چنین کاری به تلاشهای شبانه روزی و خستگی ناپذیر نیاز دارد.

وی با بیان اینکه هیچ داوری از استان اردبیل با وجود شایستگی در لیگ برتر سوت نمی زند، اضافه کرد: برای ارتقاء سطح داوری استان در فوتبال و فوتسال جلساتی با داوران تشکیل داده و مشکلات و موانع داوران فوتبال و فوتسال را مورد بررسی قرار داده ایم تا داوران اردبیلی به جایگاه واقعی و بین المللی دست یابند.
...........................

گفتگو: توحید مهدوی