ارد عطار پور مستند ساز ضمن بیان این مطلب اختصاص شبکه ای مستقل به سینمای مستند در تلویزیون را مثبت ارزیابی کرد و در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت : نمایش فیلم های مستند در این شبکه به خودی خود اتفاق نیکویی است که باعث آشنایی مخاطب با سینمای مستند می شود و از سوی دیگر نمایش فیلم های خارجی به خودی خود اشکالی ندارد و دریچه تازه ای به روی فیلمسازان این حرفه می گشاید و موجب می شود تا با شیوه های جدید و به روز فیلمسازی مستند و شیوه های فنی در دنیا آشنا شوند؛ اما در کنار نمایش آثار مستند شاهد هستیم که تولید فیلم های مستند ایرانی کمتر شده است و ادامه این روند شرایط نگران کننده ای را برای فیلمسازان داخلی ایجاد می کند چراکه ظرفیت سینمای مستند در ایران با نمایش بی رویه فیلم های خارجی و عدم توجه به مستندان داخلی نادیده گرفته می شود.
وی در ادامه افزود : در ابتدای تاسیس شبکه مستند اغلب فیلمسازان مستند از این اتفاق خوشحال شدند و گمان می کردند که شرایط فعالیت برای آنها بیش از گذشته مهیا می شود و حتی زمانی که این شبکه می خواست کار خود را آغاز کند با رویکرد افزایش تولیدات داخلی پا به میدان گذاشت و در ابتدای فعالیت ، با همین رویکرد پیش رفت ولی رفته رفته تولید آثار مستند داخلی در این شبکه کاهش یافت و به سوی نمایش فیلم های خارجی و فیلم های مستند آرشیوی روی آورد تا جائیکه هم اکنون شاهد هستیم که تولید و نمایش فیلم هایی از این دست در شبکه مستند تلویزیونی کاهش چشمگیری پیدا کرده است .
کارگردان فیلم مستند "خلیج فارس" در ادامه صحبت های خود کمبود نقدینگی در تولید فیلم های مستند و نمایش فیلم در این شبکه را عامل اصلی در عدم تولید فیلم های مستند دانست و گفت : بزرگترین مشکل در عرصه نمایش فیلم مستند در این شبکه کمبود نقدینگی است و این مسئله در پایین آمدن سطح کیفی این شبکه موثر بوده است و طبیعی است که اگر مشکلات مالی در حوزه تولید فیلم های مستند ادامه پیدا کند بسیاری از مستند سازان خوب که از راه تولید و عرضه فیلم های مستند گذران زندگی می کنند ناچار می شوند که از این حرفه خداحافظی کنند.
عطارپور در پایان افزود : این درحالی است که بسیاری از این مستند سازان در حوزه خاصی مانند محیط زیست پژوهش و فیلم می سازند و حال اینکه اگر فلیمسازانی از این دست با این حرفه خداحافظی کنند جایگزین کردن مستندسازان دیگر در این عرصه سخت و سالهای بسیاری به طول می انجامد .