مدیر انتشارات «مروارید» معتقد است که ابلاغیه جدید اداره کتاب در دادن مجوز به کتاب‌ها به شرط اِعمال موارد اصلاحی از سوی ناشر، موجب گشایشی در کار بررسی کتاب خواهد شد.

 منوچهر حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ابلاغیه جدید اداره کتاب وزارت ارشاد در خصوص کتاب‌های مشروطی و دادن مجوز به آنها منوط به اِعمال موارد اصلاحی از سوی ناشر گفت: این ابلاغیه هنوز به دست ما نرسیده و از طریق جراید در جریان آن قرار گرفتیم، اما آنچه از شواهد و قرائن برمی‌آید، این است که مسئولان وزارت ارشاد تشریفاتی را که از اول هم زائد بوده، حذف کرده‌اند.

وی افزود: سابق بر این موارد اصلاحی مربوط به کتاب‌ها به ناشر اعلام می‌شد و ناشر هم فایل pdf اصلاح شده را برای وزارت ارشاد می‌فرستاد و آنها این موارد را کنترل می‌کردند و اگر با چیزی که اعلام کرده بودند اینگونه باشد، تطابق داشت، مجوز آن را صادر می‌کردند.

مدیر انتشارات «مروارید» اضافه کرد: الآن این مرحله از بررسی کتاب حذف و بر عهده ناشر گذاشته شده و به نظرم گشایشی حدوداً 20 تا 30 درصدی در کار ایجاد شده است.

حسن‌زاده در عین حال گفت: در پاره‌ای از موارد همه تقصیرها هم متوجه مسئولان اداره کتاب نیست و از جاهای دیگر اِعمال نظر می‌شود و آنها مجری آن دستورها هستند و اگر کوتاه نیایند، شاید مشکلات حادتری در فضای نشر به وجود آید.

مدیر انتشارات «مروارید» همچنین با اشاره به فضای نشر در جهان در مقایسه با ایران، اضافه کرد: به نظرم باید همه ما اعم از ناشران و مسئولان وزارت ارشاد فراتر از این گشایش‌ها، به این مسئله بیندیشیم که ادبیات در جهان به کدام سمت و سو می‌رود و در ایران به کدام سمت و بپذیریم که ممیزی‌ها از خلاقیت هنری و ادبی می‌کاهد.

وی ادامه داد: به نظرم آنچه که بیشتر از همه تاسف‌آور و وحشتناک است، نه واکنش منِ ناشر، بلکه واکنش جامعه است؛ شاید از نظر نویسنده و مترجمی که منِ نوعی کتابش را به ارشاد برده‌ام و دچار ممیزی شده، این اتفاق حدود 20 درصد به خلاقیت ادبی و هنری او لطمه بزند، اما اگر آمار بگیرند، عدد این آسیب نزد جامعه از 200 درصد هم بیشتر خواهد شد.

حسن‌زاده گفت: مخاطب به هر حال پیامی را که بخواهد، دریافت خواهد کرد؛ خواه از طریق قانونی یا غیرقانونی و همین می‌شود که آمار استفاده کنندگان از ماهواره زیاد می‌شود. ما باید به این نتیجه برسیم که نباید راه‌ها را برای دریافت پیام محدود کنیم.

مدیر انتشارات «مروارید» در پایان پیشنهاد داد: مسئولان و ناشران در یک همایش و سمینار مشترک بدون رودربایستی در مورد مسائل فیمابین مذاکره و تبادل نظر کنند.