همزمان با فرا رسیدن ایام محرم‌الحرام ، مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش از سوی نمایندگیهای فرهنگی ایران با حضور عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) در کشورهای مختلف جهان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم عزاداری سیدالشهداء (ع) و یاران با وفایش به همت سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، در محل حسینیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد آغاز شد و به مدت ده روز ادامه دارد.

در این مراسم  مباحثی چون مسائل عوامل قیام، آشنایی با نهضت خونین عاشورا، درسهای عاشورا، اهداف حسینی از قیام و پیامدهای نهضت حسینی و روضه خوانی برای مصائب سالار شهیدان (ع) و یاران باوفایش مطرح می شود.

 پاکستان (لاهور)

مراسم عزاداری به مناسبت شهادت سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) 6 آذرماه با حضور بنی اسدی سرکنسول و عباس فاموری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ در سالن امام رضا(ع) خانه فرهنگ لاهور برگزار شد.

این مراسم با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد و پس از آن حجت الاسلام نبوی درخصوص فضایل عزاداری برای امام حسین(ع) سخنرانی کرد.

تاجیکستان

همزمان با فرا رسیدن ایام محرم‌الحرام، ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش، عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت در تاجیکستان ، مانند سایر نقاط جهان غرق ماتم و شور شدند.

به همین مناسبت مراسم سوگواری و عزاداری قافله‌سالار شهیدان کربلا و یاران باوفایش امسال نیز همچون سال‌های گذشته توسط محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در محل نمازخانه سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان آغاز شد .

این مراسم از 6 آذرماه به مدت 13 شب با شرکت ایرانیان مقیم تاجیکستان، کارکنان نهادهای دولتی و خانواده‌هایشان و جمعی از تاجیکان و افغان‌های محب اهل بیت (ع) و با حضور حجت‌الاسلام دکتر محسن الویری مبلغ اعزامی از مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه خواهد یافت.

چین

در آستانه فرا رسیدن ماه محرم ، ماه قیام و نهضت خونبار امام حسین (ع) و به منظور پاسداشت این نهضت افتخارآفرین و حماسه ساز تاریخ بشریت، مراسم زیارت عاشورا، سخنرانی و سوگواری در تعزیت و گرامیداشت یاد و خاطره قافله سالار شهیدان کربلا و یاران با وفایش ، ازشب اول ماه محرم ، به مدت سیزده شب با برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا در نمازخانه سفارت ایران در پکن برگزار می شود.