شهردار تهران با اشاره به اینکه پیشرفت کشوردر گرو تحقیق و پژوهش است، افزود: مهمترین اولویت برای تحقیق و پژوهش در جامعه شهری ما و به ویژه در شهر تهران توجه به توسعه معنوی شهر است و در این حوزه بیش از هر زمینه دیگری نیازمند کار هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر قالیباف روز دوشنبه در چهارمین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری گفت: در این زمینه نظام جمهوری اسلامی جایگاه و پیشرفت خوبی داشته است اما به خاطر عقب ماندگیهای گذشته تا امروز، با این شتابها به جایی نمی رسیم.

شهردار تهران ادامه داد: اگر معتقدیم کشورمان می خواهد با مستکبران مبارزه کند، مبارزه پایدار در گرو تحقیق، مطالعه و علم است و سایر مبارزه ها اگر لازم هم باشد، کافی نیست.

قالیباف افزود: امروز درد ما این نیست که فقط در حوزه تحقیق و پژوهش افزیش بودجه داشته باشیم ما حتما به پول نیاز داریم و بدون آن نمی توان تحقیق کرد اما اینکه تحقیقات بر اساس ضرورتها و نیازهای جامعه باشد از مشکلات امروز ما است که من به دلیل آنکه هم در دانشگاه و هم در بخش اجرایی حضور دارم می بینم که در این زمینه در مجموعه کشور در مسیر درستی حرکت نمی کنیم و به عنوان نمونه در حوزه مدیریت اجرایی ما برای پولی که داریم بد سیاست گذاری می کنیم و نوع نگاه برای تحقیق و پژوهش در این زمینه دچار اشکال است و اگر اصلاح نشود هر چقدر بودجه افزایش یابد باز هم آثار مثبتی ندارد.

شهردار تهران گفت: ما مدیران اجرایی نباید احساس نکنیم که از همه چیز آگاهیم و نیازمند به تحقیق نیستیم، این خطری است که در همه سطوح کشور احساس می شود.

وی تصریح کرد: انحراف از زمانی پیدا می شود که بگوییم بر همه چیز آگاهیم و به مطالعه و تحقیق نیاز نداریم و نتیجه این می شود که کارها را با سعی و خطا انجام دهیم.

قالیباف با بیان اینکه کار مبتنی بر تحقیق سعی و خطا ندارد، گفت: امیدوارم در مجموعه شهرداری گام جدی در این مسیر برداریم هر چند که این کار زمان بر است و حتما صبر و حوصله و عقلانیت می خواهد اما امیدواریم با کمک یکدیگر در این مسیر به درستی حرکت کنیم .

وی در ادامه تصریح کرد: معتقدم مهمترین اولویت برای تحقیق و پژوهش در جامعه شهری ما و به ویژه در شهر تهران توجه به توسعه معنوی شهر است و در این حوزه بیش از هر زمینه دیگیری نیازمند کار هستیم .

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه شهر را برای انسانهای شهر می خواهیم که در آن زندگی می کنند خاطرنشان کرد: همه نظرسنجیها نشان می دهد که دچار آسیبهای جدی در حوزه معنوی شهر هستیم و این موضوع از اولویتهای اول مباحث تحقیقاتی ما است، هر چند که سایر حوزه ها نیز به توجه جدی در این زمینه نیاز دارد.