تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲

پنجمین شماره‌ دوره‌ جدید ماهنامه‌ «سوره‌ اندیشه» ویژه‌ آذر و دی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این شماره از این مجله در سه بخش شامل «مجله‌ خبری»، «مجله‌ تحلیلی» و ضمیمه‌ «معرفی و نقد کتاب» است که در مجله‌ تحلیلی 6 بخش سبک زندگی، نظام اجتماعی، نظریه‌ اجتماعی، تفکر، هنر و ادب و تاریخ به مخاطب ارائه شده است.

مجله‌ خبری این ماهنامه نیز، به نقد و بررسی مسائل جامعه‌ فکری کشور می‌پردازد که در همین راستا در بخش «نقد نهاد» وضعیت «شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها» را مورد بررسی خود قرار داده است.

همچنین در بخش «اقتراح» پرسش‌های سوره اندیشه از رابطه‌ دموکراسی و سرمایه‌داری با اساتیدی چون محمدرجبی، عبدالحسین خسروپناه، منوچهر آشتیانی، محمدرضا باقرزاده و علی‌اصغر هادوی‌نیا مطرح شده است.

در بخش نظام اجتماعی این شماره از این ماهنامه بر موضوع «بوروکراسی» تمرکز شده است و از یک‌سو به مبادی و زمینه‌های شکل‌گیری نظم اجتماعی غربی برمبنای بوروکراسی پرداخته و از سوی دیگر تلاش‌ها و تجربه‌های جمهوری اسلامی در زمینه‌ ایجاد تأسیسات حکومتی به ‌منظور استقرار مردم‌سالاری دینی را مورد تأمل مجدد قرار داده است.

مفصل‌ترین سرویس این شماره‌ مجله با عنوان تفکر نیز مباحث متعددی را با محوریت «فلسفه‌ تحلیلی» گردهم آورده و از جایگاه آن در تاریخ فلسفه و نسبت آن با جامعه غربی و همچنین تأثیرات حضور پررنگ آن در فضای علمیِ حوزه و دانشگاه پرسش کرده است.

«تاریخ تشیع» موضوعی است که سرویس تاریخ به آن توجه کرده است و موضوعاتی مانند «در انتظار افتتاح تاریخی متعالی، انفسی و آسمانی‌تر» از حکمت‌الله ملاصالحی، «سیر تطورات فکری شیعه از آغاز» از محمدحسین رجبی، و «خاورشناسی به شیوه همدلانه» از محمدعلی چلونگر را در این بخش گنجانده است.

چهارمین شماره‌ ضمیمه‌ کتاب اسفار نیز آرای موسی نجفی را مورد بررسی قرار داده است.

ماهنامه سوره اندیشه از سوی حوزه هنری و با مسئولیت مهدی مظفری نیا منتشر می‌شود.