تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶

قم - خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مساجد باید مردمی و غیردولتی اداره شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حدادعادل عصر پنجشنبه در گردهمایی ائمه جماعات مدارس آموزش و پرورش استان قم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: مساجد راه‌هایی برای معرفی اسلام، پرچم و علم اسلام هستند و وقتی وارد یک شهر و کشور می‌شویم نخستین عامل برای معرفی مسلمانان، مساجد هستند.

وی ادامه داد: اگر مساجد درست اداره شوند ما می توانیم به آینده مسلمانی و اسلام امیدوار باشیم و برعکس اگر خوب اداره نشود خبر از آینده خوبی نمی دهد.

حداد عادل تصریح کرد: تفکر درباره مساجد مسئله بسیار مهمی است و ما هنوز ارتقای از بینش و روش قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را طی نکرده‌ایم یعنی با رهبری روحانیت و امام انقلاب کرده‌ایم اما به تناسب اسلامی بودن انقلاب درباره مساجد هنوز تحول مناسبی صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: مساجد باید مردمی و غیردولتی اداره شود و همانند آنچه در کشورهای اهل سنت است نباشد و این موضوع به این معنی نیست که حاکمیت برای مسجد در کشور به صورت کلان برنامه‌ریزی نکند بلکه باید مساجد استقلال خود را حفظ کنند ولی حاکمیت و نظام هم برای مساجد برنامه داشته باشد.

مسجد در کل کشور به یک مرکز اجتماعی زنده تبدیل شده است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: در 33 سال تک تک مساجد بسیار متحول شده، ما رگه‌هایی از تحول را که در مساجد قبل از انقلاب به ندرت می‌دیدیم بعد از انقلاب به صورت قاعده گسترش یافته است.

حدادعادل اظهار داشت: اینکه مسجد جایی باشد که چند پیر زن و پیر مرد در آن نماز بخوانند و فعالیتش محدود به این کار باشد این تصور امروز وجود ندارد و مسجد در کل کشور به یک مرکز اجتماعی زنده تبدیل شده و مساجد در سراسر کشور به دست مردم رشد کرده و فعال شده است و صاحب کتابخانه‌های معتبر، صندوق قرض الحسنه، بسیج و ... و محل مراجعه مردم شده است.

وی با طرح این سئوال که اسلام دین دنیا و یا آخرت است، تصریح کرد: تلقی برخی از مردم از دنیا و آخرت باید اصلاح شود، برخی فکر می کنند وقتی سراغ دین می رویم باید به مرحله قبر به بعد فکر کنیم؛ نماز می خوانند و عزاداری می کنند برای مرحله بعد از مردن این تلقی درست از اسلام نیست و اسلام برنامه زندگی در این دنیاست که نتایج آن در آخرت ابدی خواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اسلام برای زندگی خدایی و درست در این دنیاست، اظهار داشت: اگر درست زندگی کردیم این اعمال صورت اخروی به خود می گیرد و اگر این نگاه به مردم منتقل شود هرکاری که برای اصلاح امور این دنیا انجام شود، کار اخروی خواهد شد و کارها دو دسته نمی شود.

لزوم تعریف امام جماعت و وظایف آن

وی ادامه داد: ما باید در نظام و حوزه و در قم وظیفه امام جماعت مسجد و امامت مسجد را تعریف کنیم، روحانیت باید برای حضور در جامعه برنامه ریزی داشته باشد. مگر نمی‌گوئیم روحانیت طبیب معنوی است پس باید همان طور که برای طبیب جسمی برنامه ریزی داریم، برای این بخش هم برنامه داشته باشیم.

حداد عادل تصریح کرد: آیا تعریف داریم که چه کسی حداقل شرایط لازم را برای امام جماعت شدن دارد و به چه تعداد در سال باید روحانی جدید برای کشور تعریف کنیم، حاکمیت باید در مقیاس کلان برای اداره مساجد برنامه ریزی داشته باشد و این منافاتی با استقلال مساجد ندارد.

وی افزود: امام جماعت در درجه اول باید نگاهبان اعتقادات مردم باشد؛ برگزاری نماز جماعت به هیچ وجه کافی نیست و امام جماعت باید در میان مردم زندگی و هم پاسخگوی شبهات عمومی رایج باشد و هم در تعمیق اعتقادات مردم تلاش کند و این در درجه اول با رجوع درست به قرآن و حدیث ممکن است.