دومین اجلاسیه نقد، دفاع و داوری «مصلحت در فقه امامیه» با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین ابولقاسم علیدوست، روز یکشنبه یازدهم دی ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست علمی حجج‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر رشاد، علی نکونام، محسن فقیهی، سیدعباس موسویان و جعفر نجفی بستانی و آیت الله مصطفی محقق داماد، در مقام داور حضور داشته و نقادی این اجلاسیه بر عهده‌ حجج‌الاسلام و المسلمین علیرضا تقوایی، علیرضا کریمی، حسن قاسمی و هاشم نیازی خواهد بود.

همچنین در این نشست، دکتر محمود حکمت‌نیا به عنوان مدیر جلسه و حجت‌الاسلام و المسلمین محمود‌رضا عصاری به عنوان ناظر علمی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی حضور خواهند داشت.

حجت‌الاسلام علیدوست صاحب‌نظر طرح نامه«مصلحت در فقه امامیه» در گفتگو با واحد اطلاع‌ رسانی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، در مورد نقد و مناظره پیرامون نظریه خود گفت: بر اساس دلالت آیات بی شمار قرآن و روایات متعدد، عقل سلیم و شریعت، تابع مصلحت هستند؛ از دیرباز نیز در آثار عالمان دین، کتاب‌هایی را تحت عنوان علل‌الشرایع، مشاهده کردیم که همه آنها تأیید بر تبعیت احکام از مصالح و مفاسد است؛ بنابراین اینجا در مقابل اندیشه اشاعره که هرگونه تبعیت الهی را از مفاسد و مصالح منکر هستند و افعال خداوند را تابع هدف نمی‌دانند، قرار می‌گیرد.
وی در ادامه به تشریح اصطلاحات به کار رفته در مدعای خود پرداخت و تأکید کرد: گاهی فقیه با تزاحم دو یا چند حکم مکشوف مواجه می شود که در اینجا مصلحت، ‌کارایی پیدا می کند اما مصلحت مورد نظر شارع چیست؟ مصلحت به طور آلی و قاصد الشریعه و مقاصد الدین است یعنی اهداف خدا در بحث رسل و انزال کتب و تشریع مقررات است.
این نشست علمی عصر روز یکشنبه یازدهم دی ماه از ساعت 14 الی 17 با حضور علما، نخبگان، دانش‌پژوهان و تنی چند از اصحاب رسانه و مطبوعات در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به نشانی بزرگراه شهید نواب، میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی (هفت‌چنار)، نبش امیرقلی (نیکوی سابق)، شماره‌11  برگزار می‌شود.